Veelgestelde vragen
Heeft u vragen over uw overeenkomst, de voorwaarden en tarieven?
Neem contact op met uw bank of APSP.
Heeft u vragen omtrent het transport en de verwerking van uw betaaltransacties?
Hiervoor kunt u terecht bij uw bank en/of de partij met wie u een contract heeft afgesloten.
Debitkaart acceptatie
Gelden de veranderingen voor nieuwe kaartsoorten van Visa en Mastercard ook voor Apple Pay en Google Pay?
Wie met Apple Pay of Google Pay betaalt, gebruikt in feite de fysieke debitkaart of creditkaart die hij of zij aan Apple Pay of Google Pay heeft gekoppeld. Een betaling met Apple Pay of Google Pay is voor een winkelier dus hetzelfde als een betaling met de gekoppelde fysieke betaalkaart.
Moet ik iets aanpassen in mijn webwinkel voor kaarten van de merken Mastercard en Visa?
Met debit- en creditkaarten van de merken Mastercard en Visa is het mogelijk om zowel offline (bij de toonbank) als online (in webwinkels) te betalen. Als u voor online betalingen nog geen contract heeft afgesloten en u wilt in uw webwinkel met zoveel mogelijk klanten kunnen afrekenen, ook uit het buitenland, dan kan het zinvol zijn om dat alsnog te doen.
Hoe weet ik of een klant met een bepaalde kaartsoort bij mij kan betalen?
Dat staat in uw contract en uw betaaldienstverlener kan dat aan u uitleggen. Met een aangepast of aanvullende contract voor meer kaartsoorten kunnen klanten bij u altijd met Maestro, V PAY, Debit Mastercard en Visa Debit betalen. Bij bepaalde contracten komen daar de creditkaarten van Visa en Mastercard bij (voor alle klanten of alleen voor klanten van buiten de Europese Economische Ruimte).
Voor welke kaartsoorten (debit- of creditkaart, Maestro, V PAY, Mastercard of Visa) kan ik het beste een contract afsluiten?
Overleg met uw betaaldienstverlener wat voor u de beste keuze is.
Met wie kan ik een extra contract afsluiten voor Debit Mastercard en Visa Debit?
Uw eigen betaaldienstverlener voor kaartbetalingen maar ook andere aanbieders zullen u graag een aanbieding doen.
Vanaf wanneer wordt het mogelijk om een contract af te sluiten voor betalingen met Debit Mastercard en Visa Debit?
Dat wordt dit jaar bij alle pindienstverleners mogelijk. Uw eigen pindienstverlener neemt hiervoor contact met u op.
Ik krijg bijna nooit buitenlanders in mijn bedrijf. Heb ik wel een contract voor debit- en/of creditkaarten van Mastercard en Visa nodig?
Wat u niet gebruikt kost u niets extra. Een buitenlander die met een debit- of creditkaart van Mastercard of Visa bij u wil afrekenen, hoeft u dan niet te weigeren. Bovendien zullen steeds meer Nederlanders een betaalpas van Visa Debit of Debit Mastercard gebruiken.
Wat moet ik doen zodat mijn klanten met een betaalpas van Debit Mastercard of Visa Debit kunnen betalen?
Uw huidige of een andere betaaldienstverlener kan u spontaan een aanbieding doen voor betalingen met aanvullende kaartsoorten. Zo niet dan kunt u zelf contact opnemen met uw huidige pindienstverlener.
Soms, afhankelijk van het acceptatiepakket dat u wilt afnemen, moeten uw huidige betaalterminals softwarematig worden aangepast. Uw terminalleverancier kan u daarover informeren.
Als u een verouderd terminaltype gebruikt waarvan de gebruiksduur ten einde loopt, is de hiervoor benodigde software-aanpassing niet mogelijk. U heeft hierover reeds bericht gehad van uw terminalleverancier of u krijgt dat binnenkort alsnog.
Zodra klanten met aanvullende kaartsoorten bij u kunnen betalen, kunt u dat met nieuw voorlichtingsmateriaal bij uw kassa aangeven.
Gaat het mis met upgraden naar debit acceptatie als ik mijn betaalautomaat ’s nachts van de stroom haal?
Nee, als de betaalautomaat niet aangesloten is op het moment van updaten, dan wordt zodra de betaalautomaat weer is aangesloten, een nieuwe poging gedaan.
Let op: Leveranciers van betaalautomaten geven aan dat het dagelijks uitschakelen van een betaalautomaat (om energie te besparen) tot gevolg kan hebben dat de ingebouwde batterij sneller slijt en eerder vervangen moet worden. U kunt dit navragen bij uw eigen leverancier.Waarom is het voor mij aantrekkelijk om betaalpassen van Debit Mastercard en Visa Debit te accepteren?
Steeds vaker willen consumenten betalen met een betaalpas van Visa Debit of Debit Mastercard, in plaats van met een bankpas van Maestro of V PAY. Door meer verschillende kaartsoorten te accepteren hoeft u klanten met andere kaarten dan van Maestro en V PAY minder vaak af te wijzen. Voor kaartsoorten die uw klanten niet gebruiken, hoeft u ook niets extra te betalen.
Heeft u ook een webwinkel? Met de betaalpassen van Debit Mastercard en Visa Debit kunnen klanten ook online betalen. Met betaalpassen van de merken Maestro en V PAY kan dat niet.
Ik heb een commerciële geldautomaat in mijn winkel. Waarom zou ik aan de toonbank kaarten van de merken Mastercard en Visa accepteren?
Buitenlandse kaarthouders zijn zich steeds beter bewust van de toeslagen die ze moeten betalen voor contante geldopnamen. Die klanten betalen liever direct met hun betaalpas aan de kassa, vooral buitenlanders met een credit- of debitkaart van Mastercard of Visa. U hoeft die klanten dan niet meer aan de kassa af te wijzen.
Waarom zou ik een nieuw of aanvullend contract afsluiten voor debit- en/of creditkaarten van de merken Mastercard en Visa?
Buiten Nederland worden minder Maestro- en V PAY-kaarten uitgegeven. Buitenlandse klanten beschikken vooral over debit- en creditkaarten van de merken Visa en Mastercard en willen daarmee ook in Nederland betalen. Daarnaast zullen ook Nederlanders steeds vaker debitkaarten van deze merken gebruiken.
Met een nieuw of aanvullend contract voor debit- en/of creditkaarten van de merken Mastercard en Visa kunnen dus veel meer Europeanen en andere buitenlanders bij u pinnen. Bovendien bent u daarmee voorbereid op het toenemende gebruik van met name de betaalpassen van Visa Debit en Debit Mastercard door Nederlanders.
Heeft u ook een webwinkel? Met de betaalpassen van Debit Mastercard en Visa Debit kunnen klanten ook online betalen. Met betaalpassen van de merken Maestro en V PAY kan dat niet.
Wat gaat er veranderen voor kaartbetalingen aan mijn kassa?
U kunt in de loop van 2022 van uw betaaldienstverlener (bank) aanbiedingen verwachten voor de acceptatie van aanvullende kaartsoorten van Mastercard en Visa, omdat die steeds vaker worden gebruikt door klanten uit het buitenland maar ook steeds vaker door Nederlanders.
Onder de merknamen Visa en Mastercard worden zowel creditkaarten als debitkaarten uitgegeven. De meeste betaalpassen (pinpassen, debitkaarten) van Nederlandse banken zijn op dit moment van de merken Maestro en V PAY. Deze passen worden door alle betaalterminals in Nederland geaccepteerd. Sommige nieuwe online banken verstrekken nu al betaalpassen van Visa Debit of Debit Mastercard aan hun Nederlandse klanten.
Mastercard heeft aangekondigd dat vanaf medio 2023 geen bankpassen met Maestro meer uitgegeven zullen worden. Daarom zullen Nederlandse banken naar verwachting in de loop van 2022 ook beginnen met het uitgeven van Visa Debit en Debit Mastercard betaalpassen.
Wat wordt bedoeld met de Honor All Cards Rule en wat betekent dat voor mij?
Mastercard en Visa hebben in hun regelgeving opgenomen dat winkeliers die hun debitkaarten accepteren ook hun creditkaarten en andere kaartsoorten moeten accepteren. Hun kaarthouders moeten overal kunnen betalen, ongeacht het soort kaart dat ze op zak hebben. Dit is de zogenaamde Honor All Cards Rule (“erken alle kaarten”).
Betaaldienstverleners (waaronder banken) die betaaldiensten voor de acceptatie van beide kaartmerken aan winkeliers aanbieden, moeten zorgen dat die winkeliers zich houden aan deze regel van de kaartmaatschappijen. Daarbij kunnen betaaldienstverleners wel verschillende tarieven voor verschillende kaartsoorten aan winkeliers aanbieden.
Voor de EU, en dus ook voor Nederland, geldt echter een uitzondering die voorrang heeft op de Honor All Cards Rule van de kaartmaatschappijen:
- Op grond van EU wet- en regelgeving mag een winkelier creditkaarten uitsluiten die binnen de EER zijn uitgegeven (binnen de Europese Economische Ruimte; dat is de EU en enkele aangrenzende landen).
Bij sommige betaaldienstverleners staat de Honor All Cards Rule nu al in hun contracten met winkeliers. Andere dienstverleners nemen deze regel de komende jaren op in hun contracten, met de mogelijkheid om (alleen) creditkaarten uit de EER uit te sluiten. In dat geval kunnen Europese klanten met alleen een creditkaart op zak daarmee niet bij u afrekenen, terwijl klanten van buiten Europa dat wel kunnen. Welke kaartsoorten u als winkelier wel of niet kunt accepteren hangt af van uw eigen contract met uw betaaldienstverlener.
Binnen de contractuele mogelijkheden kunt u uw eigen kosten/baten-afweging maken en bepalen met welke kaartsoorten uw klanten kunnen betalen. U betaalt – uiteraard – alleen voor transacties met een bepaalde kaartsoort die daadwerkelijk in uw winkel plaatsvinden. Vraag naar de diverse mogelijkheden, voorwaarden en tarieven bij uw eigen betaaldienstverlener.
U kunt in uw winkel aangeven met welke kaartsoorten uw klanten kunnen betalen, met speciale stickers en bordjes die u hier gratis kunt bestellen.
Contactloos betalen algemeen voor ondernemers
Wat is contactloos betalen?
Contactloos betalen is snel en makkelijk betalen door een betaalpas, mobiele telefoon of wearable dichtbij de betaalautomaat te houden. Bij bedragen tot en met € 50,- is geen pincode nodig. Bij bedragen boven de € 50,- is wel een pincode nodig. De betaling wordt direct afgeschreven van de bankrekening van de klant, net zoals bij ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen.
Hoe werkt contactloos betalen precies?
Contactloos betalen werkt op basis van zogenaamde Near Field Communication, afgekort als NFC. De contactloze betaalpassen, mobiele telefoons en wearables hebben een NFC-antenne die op korte afstand draadloos de relevante betaalgegevens doorstuurt naar een contactloze betaalautomaat. De betaalautomaat verifieert de betaling met de bank van de kaarthouder en keurt deze direct goed of af, net als bij een pinbetaling waarbij de betaalpas wordt ingestoken.
Hoe werkt contactloos betalen met een betaalpas?
Hoe werkt contactloos betalen met een mobiele telefoon?
Hoe werkt contactloos betalen een wearable?
Hoe werkt contactloos betalen met Apple Pay?Wat zijn de voordelen van contactloos betalen voor klanten?
Contactloos betalen is Snel, Safe en Simpel!
Snel
- Vooral bij het betalen van kleine bedragen, want bij bedragen tot en met € 50,- hoeft de klant geen pincode in te toetsen. Gemiddeld is een contactloze betaling 10 seconden sneller dan een ‘gewone’ (contactrijke) pinbetaling.
- Zorgt voor kortere wachttijden bij de kassa.
Safe
- Pinnen is voor u als ondernemer veiliger dan contant. Dit geldt voor ‘gewoon’ pinnen maar ook voor contactloos betalen.
- Voor uw klanten is contactloos betalen ook veiliger. Criminelen hebben namelijk minder de mogelijkheid om hun pincode af te kijken.
- Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. Zo worden ook contactloze betalingen altijd online geautoriseerd. Het berichtenverkeer om een contactloze betaling tot stand te brengen, is cryptografisch beveiligd, net zoals bij ‘gewone’ pinbetalingen.
Simpel
- Voor bedragen tot en met € 50,- hoeft uw klant geen pincode in te toetsen. En doordat de klanten de betaalpas niet meer in de betaalautomaat hoeven te steken, kunnen ze ook niet meer vergeten de betaalpas er weer uit te halen.
Welke betalingen komen voor contactloos betalen in aanmerking?
Contactloos betalen kan voor elk bedrag, maar is extra handig voor bedragen tot en met € 50,-, omdat uw klant dan geen pincode hoeft in te voeren.
De klant kan ook bedragen boven de € 50,- contactloos betalen (ook dat gaat snel en handig), maar dan moet de klant wel altijd een pincode intikken op de betaalautomaat of de digitale betaalpas op zijn smartphone ontgrendelen met vinger, face-ID of mobiele pincode.
Hoe kan een klant controleren welke betaling hij heeft gedaan?
Het beeldscherm van de betaalautomaat geeft altijd aan wat de klant betaalt. De klant kan ook op de bon zien dat hij contactloos heeft betaald, en voor welk bedrag precies. Heeft de klant geen bon, of twijfelt hij over een betaling en wil hij dit achteraf controleren, dan kan hij via mobiel bankieren of internetbankieren zien welke betalingen zijn uitgevoerd. Als ondernemer ziet u – net als bij een ‘gewone’ (contactrijke) pinbetaling – of een betaling is gelukt.
Kan de consument ook in het buitenland contactloos betalen?
Jazeker en op steeds meer plaatsen. Als het contactloos betalen-logo (zie onder) in combinatie met het Maestro- of V PAY-logo zowel op de pas als op of bij de betaalautomaat wordt afgebeeld, dan kan de consument ook in het buitenland contactloos betalen met zowel betaalpas als mobiele telefoon.
Contactloos betalen-logo
Is contactloos betalen veilig?
Ja, contactloos betalen is veilig. Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. Zo worden ook contactloze betalingen altijd online geautoriseerd. Het berichtenverkeer om een contactloze betaling tot stand te brengen, is cryptografisch beveiligd, net zoals bij ‘gewone’ pinbetalingen. Contactloos betalen voor kleine bedragen zonder pincode is bovendien veilig omdat er minder gelegenheid is voor dieven om de pincode af te kijken.
Een hardnekkig verhaal doet de ronde dat kwaadwillenden met een speciale betaalautomaat via contactloze betalingen consumenten geld afhandig kunnen maken. Onnodige bangmakerij. Een dergelijke fraude is nog niet voorgekomen en is ook niet waarschijnlijk noch lucratief voor kwaadwillenden. Ten eerste moet de afstand tussen de betaalautomaat en de betaalpas of mobiele telefoon heel klein zijn. Zit de betaalpas in een tas of portemonnee dan is dat al niet te doen. Daarnaast moet een betaalautomaat altijd geregistreerd worden om er transacties mee te kunnen doen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor criminelen. Bovendien zou het gaan om een bedrag van maximaal € 100,-. Mocht er toch sprake zijn van misbruik dan vergoedt de bank de schade.
Kan iedere Nederlandse consument contactloos betalen?
Ja, Nederlanders die contactloos willen betalen kunnen dit. Inmiddels zijn er 34 miljoen betaalmiddelen – betaalpassen en mobiele telefoons – in omloop om mee te kunnen betalen.
Maakt het uit welke betaalpas of mobiele telefoon mijn klant aanbiedt voor een contactloze transactie?
Dat maakt voor u niet uit. De betaalpassen en mobiele telefoons waarmee contactloos betaald kan worden werken allemaal met dezelfde NFC-technologie en standaarden (NFC staat voor Near Field Communication). Ook de kosten zijn voor u hetzelfde. Er kan wel een verschil zijn in handelingen. Bij bedragen tot en met € 50,- is meestal geen pincode nodig. Boven dit bedrag moet de klant wel altijd een pincode intikken op de betaalautomaat of de digitale betaalpas op de smartphone ontgrendelen met vinger, face-ID of mobiele pincode.
Wat zijn de voordelen van contactloos betalen voor mij als ondernemer en wat zijn de kosten?
Naast de voordelen voor de klant – zoals snelheid en gemak – is contactloos betalen voor u goedkoper. Uit onderzoek blijkt dat een contactloze betaling gemiddeld € 0,17 kost voor ondernemers, een gemiddelde contante betaling € 0,49 en een gemiddelde pinbetaling ook € 0,17.
Sowieso is pinnen voor u als ondernemer veiliger dan contant. Dit geldt voor zowel contactrijk als contactloos betalen.
Waarom ondersteunen banken een betaalmethode waarbij meestal geen pincode nodig is?
Voor kleine bedragen is contactloos betalen sneller en makkelijker dan ‘gewoon’ pinnen. Contactloos betalen is vooral makkelijk waar snelheid bij het afrekenen een rol speelt, denk aan terrassen, cafés, fastfoodbedrijven, kantines, stationswinkels en bijvoorbeeld bakkers. Doordat de betaalpas niet meer hoeft te worden ingevoerd, kan deze niet meer zo snel worden vergeten. Bovendien is er minder kans dat een dief of zakkenroller de pincode afkijkt. Indien een klant geen gebruik wil maken van contactloos betalen, dan kan hij contact opnemen met de eigen bank om de dienst uit te zetten.
Kunnen klanten onbeperkt contactloos betalen zonder pincode?
Nee, ze kunnen niet onbeperkt contactloos betalen zonder pincode. Voor de veiligheid zijn er limieten ingesteld. Bij bedragen tot en met € 50,- hoeft de pincode in principe niet te worden ingevoerd. Bij bedragen boven de € 50,- moet de klant wel altijd de pincode invoeren. Daarnaast geldt er een limiet van € 100,- voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode. Betaalt een klant met de betaalpas en wordt de limiet van € 100,- bereikt, dan moet de klant alsnog de pincode invoeren. Doet een klant de contactloze betaling met een mobiele telefoon en wordt de limiet van € 100,- bereikt, dan moet de pincode op de mobiele telefoon worden ingevoerd. Na invoer van de pincode staat de teller voor contactloos betalen, zonder pincode, weer op nul. Zie ook onderstaand schema.
De teller voor contactloos betalen zonder pincode wordt ook weer op nul gezet als de klant:
- een contactloze betaling boven de € 50,- doet (want pincode vereist), of
- een ‘gewone’ pinbetaling doet (want pas insteken en pincode vereist), of
- geld opneemt bij een geldautomaat (want pas insteken en pincode vereist).
Zijn de limieten voor contactloze betalingen zonder pincode tijdsgebonden?
Nee, de limieten voor contactloze betalingen zijn niet tijdsgebonden. Bij bedragen tot en met € 50,- is meestal geen pincode nodig. De limiet van € 100,- voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode kan in een dag bereikt worden, maar ook pas na een langere periode.
Zodra de limiet van € 100,- bereikt is, moet een klant afhankelijk van de manier waarop deze contactloos betaalt, de pincode invoeren op de betaalautomaat of op de mobiele telefoon. Hierna staat de teller voor contactloos betalen zonder pincode weer op nul.
Bij ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen met een betaalpas drukt de klant op OK om de betaling te bevestigen. Hoe geeft de klant toestemming voor een contactloze betaling?
Door de contactloze betaalpas/mobiele telefoon tegen de betaalterminal aan te houden, bevestigt de klant de betaling. Ook geeft de betaalautomaat een akoestisch signaal (drie korte piepjes), als teken dat de betaling correct is uitgevoerd. Bij een betaling met de mobiele telefoon trilt deze ook ter bevestiging.
Kan het gebeuren dat een klant ergens ongemerkt en ongewild contactloos betaalt?
Het idee dat er met een mobiele telefoon of betaalpas vanuit een tas, portemonnee of broekzak ergens ongemerkt of ongewild betaald wordt, is niet erg realistisch en is in de praktijk ook nog niet voorgekomen. Ten eerste moet de afstand tussen de betaalautomaat en de betaalpas of mobiele telefoon heel klein zijn. Bij een betaalpas die in een tas of portemonnee zit wordt dat dus al lastig, net als bij een mobiele telefoon die in een tas of broekzak zit. En als er meerdere contactloze passen in portemonnee of telefoonhoesje zitten (andere betaalpassen, OV-chipkaart) dan storen die met elkaar en werkt het ook niet. Daarnaast moet een betaalautomaat altijd geregistreerd worden om er transacties mee te kunnen doen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor criminelen. Bovendien zou het gaan om een bedrag van maximaal € 50,- in een keer of € 100,- aan kleine aaneengesloten betalingen. Mocht er toch sprake zijn van misbruik dan vergoedt de bank de schade.
Stoort de contactloze betaalpas of mobiele telefoon met andere contactloze passen, zoals de OV-chipkaart?
Ja, dat kan voorkomen. Contactloze passen en mobiele telefoons maken gebruik van NFC-radiosignalen (Near Field Communication). Steeds meer passen maken daar gebruik van. Als er meerdere NFC-kaarten tegelijk worden aangeboden aan een kaartlezer dan kan de kaartlezer de verschillende NFC-signalen niet goed uit elkaar houden. Dit geldt dus ook voor een mobiele telefoon met een hoesje waar verschillende passen in zitten. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we dat klanten deze uit de portemonnee halen en los tegen de betaalautomaat houden. Bij de mobiele telefoon gaat het er om dat de pasjes niet achter of voor de telefoon zitten tijdens de contactloze betaling.
Wat kost contactloos betalen?
Uw bank en leverancier behandelen een contactloze betaling op eenzelfde manier als een ‘gewone’ pinbetaling waarbij de betaalpas wordt ingestoken. Het tarief per betaling is dus ook hetzelfde.
Contactloos betalen met de betaalpas voor ondernemers
Hoe kunnen klanten een betaalpas aanvragen die geschikt is voor contactloos betalen?
Als u klant geïnteresseerd is geraakt in contactloos betalen maar nog geen contactloze betaalpas heeft, kan hij deze (gratis) aanvragen bij zijn bank.
Hoe weet een consument of hij met zijn betaalpas contactloos kan betalen?
Als er een ‘contactloos’ symbool op de betaalpas staat, kan de houder van de betaalpas contactloos betalen. Op de betaalautomaat zelf of op het scherm is het contactloos betalen-logo te zien.
Contactloos symbool op betaalpas Contactloos betalen-logo op betaalautomaat
Kan de consument nog ‘gewoon’ blijven pinnen met zijn betaalpas?
Met een betaalpas met contactloze betaalfunctie kan ook ‘gewoon’ gepind worden (door het insteken van de betaalpas en invoeren van de juiste pincode).
Is de contactloze betaalpas te kraken, zoals bij de OV-chipkaart is gebeurd?
De OV-chipkaart maakt gebruik van een ander type chip. De passen zijn dus niet met elkaar te vergelijken. Contactloos betalen met de betaalpas maakt gebruik van de EMV-chiptechnologie op de pas. Deze chip kent een zeer hoog beveiligingsniveau. Verder worden de betalingen met betaalpassen altijd online geverifieerd door de centrale computer van de bank, ook contactloze betalingen.
Wat gebeurt er als iemand de betaalpas van de klant steelt of als een klant zijn portemonnee heeft verloren?
Tot het moment van blokkeren kan de betaalpas worden gebruikt. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 100,-. Is de betreffende betaalpas na verlies of diefstal door iemand anders gebruikt voor contactloos betalen zonder pincode? Dan vergoedt de bank het bedrag dat door deze betalingen is afgeboekt. Tenzij sprake is van grove nalatigheid, opzet of frauduleus handelen door de klant zelf. Klanten kunnen de voorwaarden checken bij hun bank.
Het is belangrijk dat de klant zorgvuldig omgaat met de betaalpas en zo snel mogelijk contact opneemt met de bank wanneer de betaalpas verloren of gestolen is. De betaalpas wordt dan direct geblokkeerd. Bij sommige banken kan de consument zelf zijn pas blokkeren via de mobiel bankieren app. Door te blokkeren wordt de schade zoveel mogelijk beperkt.
Is bij een contactloze betaling skimming mogelijk?
Nee, bij contactloos betalen is Skimming niet mogelijk. Bij contactloos betalen betaalt de consument door de pas tegen de betaalautomaat te houden. Daarbij kunnen de gegevens van de magneetstrip niet gekopieerd worden. Bij contactloze betalingen van kleine bedragen waarbij de pincode niet wordt gebruikt kan bovendien de pincode niet worden afgekeken (zogenoemde Shouldering).
Storen contactloze betaalpassen met elkaar?
Als meerdere contactloze betaalpassen tegelijk worden aangeboden aan de kaartlezer, dan zouden de passen met elkaar kunnen storen. Vindt er wel een betaling plaats, dan zal dat zijn met de pas die als eerste contact heeft gemaakt met de betaalautomaat. Het te betalen bedrag wordt niet van meerdere rekeningen tegelijk afgeschreven. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we om hem uit de portemonnee te halen en los tegen de betaalautomaat te houden.
Contactloos betalen met de mobiele telefoon voor ondernemers
Hoe kan een klant mobiel contactloos betalen?
Bij contactloos betalen moet – net zoals met een betaalpas – de mobiele telefoon kortstondig dichtbij de betaalautomaat worden gehouden om te betalen. Bij bedragen tot en met € 50,- is het meestal niet nodig om de digitale betaalpas op de smartphone te ontgrendelen. Boven dit bedrag moet altijd de digitale betaalpas worden ontgrendeld, met vinger, face-ID of mobiele pincode. Lees hier meer over contactloos betalen met een mobiel…
Apple Pay
Contactloos betalen met Apple Pay op iPhone of Apple Watch kan ook: de klant houdt de iPhone of Apple Watch kortstondig dichtbij de betaalautomaat. Lees meer over contactloos betalen met Apple Pay.
Waar zit de NFC-antenne op een mobiele telefoon?
Anders dan bij de betaalautomaat is dat op de mobiele telefoon niet aan de buitenkant te zien. Maar de NFC-antenne zit meestal aan de achterkant van het toestel waarbij de precieze locatie verschilt per toestel. Klanten kunnen hier kijken waar de NFC-antenne op hun Android mobiele telefoon zit.
Kan iemand contactloos betalen met een verloren of gestolen mobiele telefoon van uw klant?
Tot het moment dat de klant zijn bank heeft gebeld en de bank hun mobiel betalen/wallet app heeft geblokkeerd kan de mobiele telefoon worden gebruikt. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 100,-. Is de mobiele telefoon na verlies of diefstal door iemand anders gebruikt voor contactloos betalen zonder pincode? Dan vergoedt de bank het bedrag dat is afgeboekt. Tenzij sprake is van grove nalatigheid, opzet of frauduleus handelen. Klanten kunnen de voorwaarden checken bij hun bank.
Promoten en promotiemateriaal
Hoe kan ik laten zien dat mijn klant contactloos kan betalen?
U kunt via www.pin.nl gratis promotiemateriaal bestellen. U vindt hier bijvoorbeeld stickers en wobblers (zie afbeelding) die u heel goed kunt combineren met het promotiemateriaal van ‘Pinnen Ja Graag’.
Daarnaast kunt u uw klanten mondeling wijzen op de mogelijkheid om contactloos te betalen. Heeft u de mogelijkheid om een tekst op uw pin/kassabon te printen? Dan kunt u uw klanten op deze nieuwe betaalmogelijkheid wijzen.
Wat moet ik doen om contactloos betalen aan te kunnen bieden?
Voor contactloos betalen dient u te beschikken over:
- Een pincontract bij uw bank of service provider (dit contract geldt zowel voor ‘gewoon’ pinnen als contactloos betalen).
- Een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen.
- Indien uw kassasysteem is gekoppeld met de betaalautomaat dienen ook de kassa en de kassakoppeling geschikt te zijn voor contactloos betalen.
Informeer bij de leveranciers van bovenstaande diensten en producten voor nadere informatie.
Hoe kan ik mijn medewerkers informeren over contactloos betalen?
Informeer al uw kassamedewerkers dat u contactloos betalen accepteert. Vertel hen ook welke vragen ze kunnen verwachten van klanten. Natuurlijk kunt u ze ook verwijzen naar de lijst veel gestelde vragen voor consumenten op deze website.
Enkele voorbeeldvragen van klanten:
- Waarom willen jullie dat ik contactloos betaal in de winkel?
Omdat contactloos een snelle en makkelijke manier van betalen is, zeker voor kleine bedragen (bij bedragen tot en met € 50,- is het in principe niet nodig om een pincode in te voeren). Dat zorgt voor kortere rijen voor de kassa en daar profiteert u als klant van en wij natuurlijk zelf ook. Bovendien kunt u bij contactloos betalen uw pas in de hand houden, en dus ook niet meer vergeten uit de automaat te halen. - Is contactloos betalen veilig?
Ja, contactloos betalen is veilig. Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. - Hoe werkt het?
Contactloos betalen is snel en makkelijk betalen door een betaalpas, mobiele telefoon of wearable enkele seconden dichtbij de betaalautomaat te houden. Bij bedragen tot en met € 50,- is in principe geen pincode nodig. Bij bedragen boven de € 50,- is wel een pincode nodig. De betaling wordt direct afgeschreven van uw bankrekening, net zoals bij ‘gewoon’ pinnen. - Wat hebben jullie liever: pin, contactloos of contant?
Bij bedragen tot en met € 50,- gaat onze voorkeur uit naar contactloos betalen, want dan hoeft er geen pincode ingevoerd te worden en dat maakt een contactloze betaling 10 seconden sneller dan een ‘gewone’ pinbetaling. Bij bedragen boven de € 50,- geven wij de voorkeur aan pinnen, zowel contactloos als ‘gewoon’, traditioneel pinnen. Pinnen is namelijk sneller, makkelijker en veiliger. Bovendien is een pinbetaling voor ons goedkoper dan een contante betaling.
Het lukt me niet om promotiemateriaal te bestellen
Om promotiemateriaal te bestellen dient u uw Kassanummer/termID/handelaarsid in te vullen:
- Het kassanummer van een betaalautomaat wordt vermeld op het registratie-/contractoverzicht maar ook op een transactiebon en bestaat uit 6, 8 of 9 posities.
- Heeft u mPOS betaalautomaat zoals een iZettle, Payleven of Rabo SmartPin dan kunt u hier het serienummer invullen, zonder spaties en leestekens.
De webshop heeft als maximum besteleenheid 20 stuks per artikel. Wilt u meer bestellen, gebruik dan het contactformulier. Geef het volgende aan:
- Welk promotiemateriaal wilt u ontvangen (en in welke hoeveelheden per artikel).
- Naam van uw onderneming
- Naam van contactpersoon
- Adresgegevens
- E-mailadres
- Telefoonnummer
Contract
Bij welke banken kan ik een pincontract afsluiten?
Acceptanten kunnen bij iedere zogenaamde acquirer direct een pincontract afsluiten. Maestro en V PAY kunnen precies aangeven wie er in Nederland acquirer zijn. Dat zijn alle grote en middelgrote Nederlandse banken maar ook een handjevol kleinere banken.
Acceptanten kunnen echter ook een tussenpersoon inschakelen, een zogenaamde Acceptant Payment Service Provider (APSP). In dat geval moet niet noodzakelijk een rekening bij een acquirer worden aangehouden.
Ik wil mijn gegevens wijzigen
Wijzigen van uw gegevens doet u bij uw contractpartijen.
Op de pagina Wijzigen van gegevens kunt u nagaan bij welke contactpartij u moet zijn.
Welk merk gebruik ik voor pinnen?
Skimming
Wanneer loop ik risico op skimming?
Waar de magneetstrip van de betaalpas wordt gelezen en uw klant zijn pincode intoetst, bestaat het risico op skimming. De overschakeling naar betalen met de chip reduceert het risico van skimming.
Bij betaalautomaten van bemande kassa’s kan er niet meer geskimd worden omdat de kaart maar een klein stukje in de automaat verdwijnt. Alleen bij (onbemande) pinautomaten en geldautomaten waar de pinpas helemaal wordt ingestoken, bestaat nog een risico op skimming.
Hoeveel fraude is in Nederland gepleegd met skimmen?
Skimming komt in Nederland nagenoeg niet meer voor.
Naar actuele fraudecijfers op website van Betaalvereniging Nederland ….Wat is skimming?
Skimming is diefstal van pasgegevens van de magneetstrip op betaalpassen. Daarbij zal de skimmer de pincode afkijken of aftappen. Door gebruik van de chip op de betaalpas of door contactloos te betalen wordt skimming tegengegaan.
EMV
Wat is Retourpinnen
Hoe kan ik laten zien dat mijn klant kan Retourpinnen?
Kijk op www.pin.nl/ondernemer/retourpinnen/promotiemateriaal hoe u promotiemateriaal kunt bestellen. U vindt hier bijvoorbeeld stickers die u heel goed kunt combineren met het promotiemateriaal van ‘Pinnen Ja Graag’.
Daarnaast kunt u bij retouren uw klant mondeling wijzen op Retourpinnen. Wanneer uw klant informatie wenst over Retourpinnen, kunt een flyer meegeven. Deze flyer is op te vragen via www.pin.nl/ondernemer/retourpinnen/promotiemateriaal.
Heeft u de mogelijkheid om een tekst op uw pinbon of retourpinbon te printen? Dan kunt u uw klanten op deze nieuwe dienst wijzen:
Retourpinnen. Uw retourbedrag staat de volgende werkdag op uw rekening.Hoe kan ik mijn kassamedewerkers informeren over Retourpinnen?
Informeer al uw kassamedewerkers dat u per [datum] Retourpinnen accepteert. Het is aan te raden hen in het kort te vertellen wat Retourpinnen inhoudt. Geef daarnaast aan welke medewerkers geautoriseerd zijn om een retourpintransactie uit te voeren.
De medewerkers die u autoriseert om een retourpintransactie uit te voeren, informeert u over de wijze waarop een retourpintransactie in uw kassa-omgeving werkt en welke voorwaarden er aan Retourpinnen verbonden zijn.Waarom is Retourpinnen geïntroduceerd?
Het aantal transacties met contant geld neemt af en daardoor is er steeds minder geld beschikbaar bij winkels. Daarnaast willen veel winkeliers heel graag minder contant geld in hun winkels hebben uit oogpunt van veiligheid. Retourpinnen is daarom op verzoek van verschillende winkeliers mogelijk gemaakt door de Nederlandse banken.
Welke voorwaarden gelden er voor Retourpinnen?
Retourpinnen is een vorm van geld teruggeven. Specifiek voor Retourpinnen gelden er voorwaarden die door uw bank aan de dienst worden gesteld. Procedures voor Retourpinnen dient u zelf in uw eigen organisatie vorm te geven.
Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:
- U biedt Retourpinnen aan als manier om de teruggave van een bedrag te realiseren.
- De kassamedewerker is op de kassa geautoriseerd om een retourpintransactie uit te voeren.
- De retournering voldoet aan de voorwaarden die u hieraan stelt.
- Uw klant heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
- De oorspronkelijke betaling heeft uw klant met zijn pas of contactloos afgerekend: uw klant kan de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen. (Hoe u deze controle inricht kunt u zelf bepalen.)
Wat moet ik doen om Retourpinnen aan te kunnen bieden?
Voor Retourpinnen dient u te beschikken over:
- Een contract voor Retourpinnen bij uw bank
- Een betaalautomaat die geschikt is voor Retourpinnen
- Indien uw kassasysteem is gekoppeld met de betaalautomaat dienen ook de kassa en de kassakoppeling geschikt te zijn voor Retourpinnen
Informeer bij de leveranciers van bovenstaande diensten en producten voor nadere informatie. U kunt ook kijken op checkout.nl.
Wat is Retourpinnen?
Retourpinnen is een dienst waarmee de winkelier een terugbetaling aan zijn klant kan verzorgen. Een groot voordeel van deze dienst is dat u minder geld nodig heeft in de kassalade. Als uw klant recht heeft op een teruggave, kunt u dit bedrag onder bepaalde voorwaarden elektronisch teruggeven.
Retourpinnen is als het omgekeerde van een betaling met een betaalpas. Uw klant komt een artikel terugbrengen naar de winkel, waarvoor u geld of de borg teruggeeft. Uw klant stopt een betaalpas in een betaalautomaat en u stort het bedrag terug op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie. Dit kan ook contactloos.
[Voorwaarden]
Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:- U biedt Retourpinnen aan als manier om de teruggave van een bedrag te realiseren.
- De kassamedewerker is op de kassa geautoriseerd om een retourpintransactie uit te voeren.
- De retournering voldoet aan de voorwaarden die u hieraan stelt.
- Uw klant heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
- Uw klant kan de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
- De oorspronkelijke betaling heeft uw klant met zijn pas afgerekend. (Hoe u deze controle inricht kunt u zelf bepalen.)
Type betalingen Retourpinnen
Kunnen klanten borg terugkrijgen met Retourpinnen?
Als u uw kassaomgeving geschikt hebt gemaakt voor Retourpinnen kunt u uw klanten ook de borg teruggeven. Voorwaarde is wel dat uw klant de borg elektronisch heeft betaald in de winkel. De oorspronkelijke transactie moet dus met betaalpas of contactloos zijn afgerekend. Hiervoor is de oorspronkelijke bon van de aankoop nodig.
Kan ik ook contactloos betaalde bedragen Retourpinnen?
Ja. Ook betalingen die u contactloos heeft afgerekend met een betaalpas, telefoon of wearable mag u Retourpinnen. Contactloos Retourpinnen is ook mogelijk.
Kan ik ook contant betaalde bedragen Retourpinnen?
Nee. Contante betalingen of betalingen met Chipknip, cadeaukaarten, tegoedvouchers, betalingen op internet (met uitzondering van creditcard) et cetera komen niet in aanmerking voor Retourpinnen.
Mijn klant heeft met een pas betaald. Kan ik zijn aankoop Retourpinnen?
Ja, Retourpinnen is mogelijk als de aankoop is met een betaalpas afgerekend is. De pas van de betaling en de betaalpas die gebruikt wordt voor Retourpinnen hoeven niet dezelfde te zijn.
Heeft uw klant contactloos betaald? Dan mag u geld ook teruggeven via Retourpinnen. Contactloos Retourpinnen kan ook.
Contante betalingen of betalingen met cadeaukaarten, tegoedvouchers, betalingen op internet (met uitzondering van creditcard) et cetera komen niet in aanmerking voor Retourpinnen.
Voor een retourpintransactie heeft u de pinbon nodig van uw klant. Niet daarom bij voorkeur de pinbon aan de kassabon vast, zodat u bij retouren direct ziet dat de retournering aan de voorwaarde van Retourpinnen voldoet dat de oorspronkelijke betaling met een pas is afgerekend.
Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:
- U biedt Retourpinnen aan als manier om de teruggave van een bedrag te realiseren.
- De kassamedewerker is op de kassa geautoriseerd om een Retourpintransactie uit te voeren.
- De retournering voldoet aan de voorwaarden die u hieraan stelt.
- Uw klant heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
- Uw klant kan de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
- De oorspronkelijke betaling heeft uw klant met zijn pas afgerekend. (Hoe u deze controle inricht kunt u zelf bepalen.)
Welk type betalingen komen voor Retourpinnen in aanmerking?
Uw klant moet de oorspronkelijke betaling met zijn pas afgerekend hebben: pinnen (ook contactloos) of creditcard.
Betalingen met contant geld, iDEAL, cadeaukaart of –bon mag u niet via Retourpinnen afhandelen.
De betaalpas die gebruikt wordt bij het Retourpinnen mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is.
Hoe werkt Retourpinnen (ondernemer)
Pinbon en Retourpinbon