Heeft u vragen over uw overeenkomst, de voorwaarden en tarieven?
Neem contact op met uw bank of APSP.

Heeft u vragen omtrent het transport en de verwerking van uw betaaltransacties?
Hiervoor kunt u terecht bij uw bank en/of de partij met wie u een contract heeft afgesloten.

  • Contactloos betalen algemeen voor ondernemers

    • Wat is contactloos betalen?

      Contactloos betalen is snel en makkelijk betalen door een betaalpas of mobiele telefoon dichtbij de betaalautomaat te houden. Bij bedragen tot en met € 25,- is geen pincode nodig. Dat is handig bij het afrekenen van een broodje, een kopje koffie of kleine boodschappen. Bij bedragen boven de € 25,- is wel een pincode nodig. De betaling wordt direct afgeschreven van de bankrekening van de klant, net zoals bij ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen.

    • Hoe werkt contactloos betalen precies?

      Contactloos betalen werkt op basis van zogenaamde Near Field Communication, afgekort als NFC. De contactloze betaalpassen en de meeste Android toestellen hebben een NFC-antenne die op korte afstand draadloos de relevante betaalgegevens doorstuurt naar een contactloze betaalautomaat. De betaalautomaat verifieert de betaling met de bank van de kaarthouder en keurt deze direct goed of af, net als bij een pinbetaling waarbij de betaalpas wordt ingestoken.

      Hoe werkt contactloos betalen met een betaalpas?

      Hoe werkt contactloos betalen met een mobiele telefoon?

    • Wat zijn de voordelen van contactloos betalen voor klanten?

      Contactloos betalen is Snel, Safe en Simpel!

      Snel

      • Vooral bij het betalen van kleine bedragen, want bij bedragen tot en met € 25,- hoeft de klant geen pincode in te toetsen. Gemiddeld is een contactloze betaling 10 seconden sneller dan een ‘gewone’ (contactrijke) pinbetaling.
      • Zorgt voor kortere wachttijden bij de kassa.

      Safe

      • Pinnen is voor u als ondernemer veiliger dan contant. Dit geldt voor ‘gewoon’ pinnen maar ook voor contactloos betalen.
      • Voor uw klanten is contactloos betalen ook veiliger. Criminelen hebben namelijk minder de mogelijkheid om hun pincode af te kijken.
      • Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. Zo worden ook contactloze betalingen altijd online geautoriseerd. Het berichtenverkeer om een contactloze betaling tot stand te brengen, is cryptografisch beveiligd, net zoals bij ‘gewone’ pinbetalingen.

      Simpel

      • Voor bedragen tot en met € 25,- hoeft uw klant geen pincode in te toetsen. En doordat de klanten de betaalpas niet meer in de betaalautomaat hoeven te steken, kunnen ze ook niet meer vergeten de betaalpas er weer uit te halen.
    • Welke betalingen komen voor contactloos betalen in aanmerking?

      Contactloos betalen kan voor elk bedrag, maar is extra handig voor bedragen tot en met € 25,-, omdat uw klant dan geen pincode hoeft in te voeren. De klant kan ook bedragen boven de € 25,- contactloos betalen (ook dat gaat snel en handig), maar dan moet wel de pincode worden ingevoerd.

    • Hoe kan een klant controleren welke betaling hij heeft gedaan?

      Het beeldscherm van de betaalautomaat geeft altijd aan wat de klant betaalt. De klant kan ook op de bon zien dat hij contactloos heeft betaald, en voor welk bedrag precies. Heeft de klant geen bon, of twijfelt hij over een betaling en wil hij dit achteraf controleren, dan kan hij via mobiel bankieren of internetbankieren zien welke betalingen zijn uitgevoerd. Als ondernemer ziet u – net als bij een ‘gewone’ (contactrijke) pinbetaling – of een betaling is gelukt.

    • Kan de consument ook in het buitenland contactloos betalen?

      Jazeker en op steeds meer plaatsen. Als het contactloos betalen-logo (zie onder) in combinatie met het Maestro- of V PAY-logo zowel op de pas als op of bij de betaalautomaat wordt afgebeeld, dan kan de consument ook in het buitenland contactloos betalen met zowel betaalpas als mobiele telefoon.

      Contactloos betalen-logo

    • Is contactloos betalen veilig?

      Ja, contactloos betalen is veilig. Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. Zo worden ook contactloze betalingen altijd online geautoriseerd. Het berichtenverkeer om een contactloze betaling tot stand te brengen, is cryptografisch beveiligd, net zoals bij ‘gewone’ pinbetalingen. Contactloos betalen voor kleine bedragen zonder pincode is bovendien veilig omdat er minder gelegenheid is voor dieven om de pincode af te kijken.

      Een hardnekkig verhaal doet de ronde dat kwaadwillenden met een speciale betaalautomaat via contactloze betalingen consumenten geld afhandig kunnen maken. Onnodige bangmakerij. Een dergelijke fraude is nog niet voorgekomen en is ook niet waarschijnlijk noch lucratief voor kwaadwillenden. Ten eerste moet de afstand tussen de betaalautomaat en de betaalpas of mobiele telefoon heel klein zijn. Zit de betaalpas in een tas of portemonnee dan is dat al niet te doen. Daarnaast moet een betaalautomaat altijd geregistreerd worden om er transacties mee te kunnen doen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor criminelen. Bovendien zou het gaan om een bedrag van maximaal € 25,-. Mocht er toch sprake zijn van misbruik dan vergoedt de bank de schade.

    • Is Nederland het eerste of enige land ter wereld dat deze manier van betalen introduceert?

      Nee, contactloos betalen via NFC (Near Field Communication) is een internationale standaard en wordt ook elders op de wereld gebruikt. Van ervaringen in het buitenland leren we ook in Nederland.

    • Kan iedere Nederlandse consument contactloos betalen?

      Nee, nu nog niet. Maar inmiddels zijn zo’n 20 miljoen betaalmiddelen – betaalpassen en mobiele telefoons – in omloop om contactloos mee te kunnen betalen. Het gaat dus heel snel.

    • Maakt het uit welke betaalpas of mobiele telefoon mijn klant aanbiedt voor een contactloze transactie?

      Dat maakt voor u niet uit. De betaalpassen en mobiele telefoons waarmee contactloos betaald kan worden werken allemaal met dezelfde NFC-technologie en standaarden (NFC staat voor Near Field Communication). Ook de kosten zijn voor u hetzelfde. Er kan wel een verschil zijn in handelingen: als de klant een pincode moet intoetsen (bij betalingen boven € 25,- of als de limiet van € 50,- aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode bereikt is), dan moet dat bij de mobiele apps op zijn telefoon in plaats van op de betaalterminal. Als het gelukt is, krijgt u hetzelfde signaal als wanneer de klant een pincode heeft ingetoetst op de terminal. Voor u is er dus geen verschil.

    • Wat zijn de voordelen van contactloos betalen voor mij als ondernemer en wat zijn de kosten?

      Naast de voordelen voor de klant – zoals snelheid en gemak – is contactloos betalen voor u goedkoper. Uit onderzoek blijkt dat een contactloze betaling gemiddeld € 0,15 kost voor ondernemers, een gemiddelde contante betaling € 0,25 en een gemiddelde pinbetaling € 0,19. Dat contactloos betalen voor u goedkoper is dan ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen, ligt vooral aan de transactietijd (tijd=geld) en niet zozeer aan het tarief dat u betaalt, want dat is hetzelfde.

      Sowieso is pinnen voor u als ondernemer veiliger dan contant. Dit geldt voor zowel contactrijk als contactloos betalen.

    • Waarom introduceren de banken deze betaalmethode waarbij meestal geen pincode nodig is?

      Voor kleine bedragen is contactloos betalen sneller en makkelijker dan ‘gewoon’ pinnen. Contactloos betalen wint aan populariteit overal waar snelheid bij het afrekenen een rol speelt, denk aan terrassen, cafés, fastfoodbedrijven, kantines, stationswinkels en bijvoorbeeld bakkers. Doordat de betaalpas niet meer hoeft te worden ingevoerd, kan deze niet meer zo snel worden vergeten. Bovendien is er minder kans dat een dief of zakkenroller de pincode afkijkt. Indien een klant geen gebruik wil maken van contactloos betalen, dan kan hij contact opnemen met de eigen bank om de dienst uit te zetten.

    • Kunnen klanten onbeperkt contactloos betalen zonder pincode?

      Nee, ze kunnen niet onbeperkt contactloos betalen zonder pincode. Voor de veiligheid zijn er limieten ingesteld. Bij bedragen tot en met € 25,- hoeft de pincode in principe niet te worden ingevoerd. Bij bedragen boven de € 25,- moet de klant wel altijd de pincode invoeren. Daarnaast geldt er een limiet van € 50,- voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode. Betaalt een klant met de betaalpas en wordt de limiet van € 50,- bereikt, dan moet de klant de pas alsnog in de betaalautomaat steken en de pincode invoeren. Doet een klant de contactloze betaling met een mobiele telefoon en wordt de limiet van € 50,- bereikt, dan moet de pincode op de mobiele telefoon worden ingevoerd. Na invoer van de pincode staat de teller voor contactloos betalen, zonder pincode, weer op nul. Zie ook onderstaand schema.

      De teller voor contactloos betalen zonder pincode wordt ook weer op nul gezet als de klant:

      • een contactloze betaling boven de € 25,- doet (want pincode vereist), of
      • een ‘gewone’ pinbetaling doet (want pas insteken en pincode vereist), of
      • geld opneemt bij een geldautomaat (want pas insteken en pincode vereist).
    • Zijn de limieten voor contactloze betalingen zonder pincode tijdsgebonden?

      Nee, de limieten voor contactloze betalingen zijn niet tijdsgebonden. Bij bedragen tot en met € 25,- is meestal geen pincode nodig. De limiet van € 50,- voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode kan in een dag bereikt worden, maar ook pas na een langere periode.

      Zodra de limiet van € 50,- bereikt is, moet een klant afhankelijk van de manier waarop deze contactloos betaalt, de pas insteken in de betaalautomaat en pincode invoeren of op de mobiele telefoon de pincode invoeren. Hierna staat de teller voor contactloos betalen zonder pincode weer op nul.

    • Bij ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen met een betaalpas drukt de klant op OK om de betaling te bevestigen. Hoe geeft de klant toestemming voor een contactloze betaling?

      Door de contactloze betaalpas/mobiele telefoon tegen de betaalterminal aan te houden, bevestigt de klant de betaling. Ook geeft de betaalautomaat een akoestisch signaal (drie korte piepjes), als teken dat de betaling correct is uitgevoerd. Bij een betaling met de mobiele telefoon trilt deze ook ter bevestiging.

    • Kan het gebeuren dat een klant ergens ongemerkt en ongewild contactloos betaalt?

      Het idee dat er met een mobiele telefoon of betaalpas vanuit een tas, portemonnee of broekzak ergens ongemerkt of ongewild betaald wordt, is niet erg realistisch en is in de praktijk ook nog niet voorgekomen. Ten eerste moet de afstand tussen de betaalautomaat en de betaalpas of mobiele telefoon heel klein zijn. Bij een betaalpas die in een tas of portemonnee zit wordt dat dus al lastig, net als bij een mobiele telefoon die in een tas of broekzak zit. En als er meerdere contactloze passen in portemonnee of telefoonhoesje zitten (andere betaalpassen, OV-chipkaart) dan storen die met elkaar en werkt het ook niet. Daarnaast moet een betaalautomaat altijd geregistreerd worden om er transacties mee te kunnen doen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor criminelen. Bovendien zou het gaan om een bedrag van maximaal € 25,- in een keer of € 50,- aan kleine aaneengesloten betalingen. Mocht er toch sprake zijn van misbruik dan vergoedt de bank de schade.

    • Stoort de contactloze betaalpas of mobiele telefoon met andere contactloze passen, zoals de OV-chipkaart?

      Ja, dat kan voorkomen. Contactloze passen en mobiele telefoons maken gebruik van NFC-radiosignalen (Near Field Communication). Steeds meer passen maken daar gebruik van. Als er meerdere NFC-kaarten tegelijk worden aangeboden aan een kaartlezer dan kan de kaartlezer de verschillende NFC-signalen niet goed uit elkaar houden. Dit geldt dus ook voor een mobiele telefoon met een hoesje waar verschillende passen in zitten. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we dat klanten deze uit de portemonnee halen en los tegen de betaalautomaat houden. Bij de mobiele telefoon gaat het er om dat de pasjes niet achter of voor de telefoon zitten tijdens de contactloze betaling.

    • Wat kost contactloos betalen?

      Uw bank en leverancier behandelen een contactloze betaling op eenzelfde manier als een ‘gewone’ pinbetaling waarbij de betaalpas wordt ingestoken. Het tarief per betaling is dus ook hetzelfde.

  • Contactloos betalen met de betaalpas voor ondernemers

    • Hoe kunnen klanten een betaalpas aanvragen die geschikt is voor contactloos betalen?

      Als u klant geïnteresseerd is geraakt in contactloos betalen maar nog geen contactloze betaalpas heeft, kan hij deze (gratis) aanvragen bij zijn bank.

    • Hoe weet een consument of hij met zijn betaalpas contactloos kan betalen?

      Als er een ‘contactloos’ symbool op de betaalpas staat, kan de houder van de betaalpas contactloos betalen. Op de betaalautomaat zelf of op het scherm is het contactloos betalen-logo te zien.

                 Contactloos symbool op betaalpas               Contactloos betalen-logo op betaalautomaat

    • Kan de consument nog ‘gewoon’ blijven pinnen met zijn betaalpas?

      Met een betaalpas met contactloze betaalfunctie kan ook ‘gewoon’ gepind worden (door het insteken van de betaalpas en invoeren van de juiste pincode).

    • Is de contactloze betaalpas te kraken, zoals bij de OV-chipkaart is gebeurd?

      De OV-chipkaart maakt gebruik van een ander type chip. De passen zijn dus niet met elkaar te vergelijken. Contactloos betalen met de betaalpas maakt gebruik van de EMV-chiptechnologie op de pas. Deze chip kent een zeer hoog beveiligingsniveau. Verder worden de betalingen met betaalpassen altijd online geverifieerd door de centrale computer van de bank, ook contactloze betalingen.

    • Wat gebeurt er als iemand de betaalpas van de klant steelt of als een klant zijn portemonnee heeft verloren?

      Tot het moment van blokkeren kan de betaalpas worden gebruikt. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 50,-. Is de betreffende betaalpas na verlies of diefstal door iemand anders gebruikt voor contactloos betalen zonder pincode? Dan vergoedt de bank het bedrag dat door deze betalingen is afgeboekt. Tenzij sprake is van grove nalatigheid, opzet of frauduleus handelen door de klant zelf. Klanten kunnen de voorwaarden checken bij hun bank.

      Het is belangrijk dat de klant zorgvuldig omgaat met de betaalpas en zo snel mogelijk contact opneemt met de bank wanneer de betaalpas verloren of gestolen is. De betaalpas wordt dan direct geblokkeerd. Bij sommige banken kan de consument zelf zijn pas blokkeren via de mobiel bankieren app. Door te blokkeren wordt de schade zoveel mogelijk beperkt.

    • Is bij een contactloze betaling skimming mogelijk?

      Nee, bij contactloos betalen is Skimming niet mogelijk. Bij contactloos betalen betaalt de consument door de pas tegen de betaalautomaat te houden. Daarbij kunnen de gegevens van de magneetstrip niet gekopieerd worden. Bij contactloze betalingen van kleine bedragen waarbij de pincode niet wordt gebruikt kan bovendien de pincode niet worden afgekeken (zogenoemde Shouldering).

    • Storen contactloze betaalpassen met elkaar?

      Als meerdere contactloze betaalpassen tegelijk worden aangeboden aan de kaartlezer, dan zouden de passen met elkaar kunnen storen. Vindt er wel een betaling plaats, dan zal dat zijn met de pas die als eerste contact heeft gemaakt met de betaalautomaat. Het te betalen bedrag wordt niet van meerdere rekeningen tegelijk afgeschreven. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we om hem uit de portemonnee te halen en los tegen de betaalautomaat te houden.

  • Contactloos betalen met de mobiele telefoon voor ondernemers

  • Promoten en promotiemateriaal

    • Wat moet ik doen om contactloos betalen aan te kunnen bieden?

      Voor contactloos betalen dient u te beschikken over:

      1. Een pincontract bij uw bank of service provider (dit contract geldt zowel voor ‘gewoon’ pinnen als contactloos betalen).
      2. Een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen.
      3. Indien uw kassasysteem is gekoppeld met de betaalautomaat dienen ook de kassa en de kassakoppeling geschikt te zijn voor contactloos betalen.

      Informeer bij de leveranciers van bovenstaande diensten en producten voor nadere informatie.

    • Is mijn betaalautomaat geschikt voor contactloos betalen?

      Een betaalautomaat is te herkennen aan het contactloos betalen logo, dat zichtbaar is op de zijkant van de automaat of te zien is op het scherm. Heeft u een betaalautomaat zonder dit logo, check dan bij uw leverancier of op www.checkout.nl of uw huidige betaalautomaat aangepast kan worden via een software upgrade of dat u deze toch moet vervangen door een automaat met een NFC-chip.

      Op www.checkout.nl vindt u het complete assortiment betaalautomaten dat in Nederland verkrijgbaar is.

    • Mijn betaalautomaat is nog niet afgeschreven, maar ik wil wel contactloos betalen accepteren. Wat nu?

      Check bij uw leverancier of op www.checkout.nl of uw huidige betaalautomaat aangepast kan worden via een software upgrade of dat u deze toch moet vervangen door een automaat met een NFC-chip.

      Op www.checkout.nl vindt u het complete assortiment betaalautomaten dat in Nederland verkrijgbaar is.

    • Hoe kan ik mijn medewerkers informeren over contactloos betalen?

      Informeer al uw kassamedewerkers dat u contactloos betalen accepteert. Het is aan te raden om ze het zelf een keer te laten doen, in het kort te vertellen wat contactloos betalen inhoudt en welke vragen ze kunnen verwachten van klanten. Natuurlijk kunt u ze ook verwijzen naar de lijst veel gestelde vragen voor consumenten op deze website.

      Enkele voorbeeldvragen van klanten:

      • Waarom introduceren jullie contactloos betalen in de winkel?
        Omdat contactloos een snelle en makkelijke manier van betalen is, zeker voor kleine bedragen (bij bedragen tot en met € 25,- is het in principe niet nodig om een pincode in te voeren). Dat zorgt voor kortere rijen voor de kassa en daar profiteert u als klant van en wij natuurlijk zelf ook. Bovendien kunt u bij contactloos betalen uw pas in de hand houden, en dus ook niet meer vergeten uit de automaat te halen.
      • Is contactloos betalen veilig?
        Ja, contactloos betalen is veilig. Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen.
      • Hoe werkt het?
        Contactloos betalen is snel en makkelijk betalen door een betaalpas of mobiele telefoon enkele seconden dichtbij de betaalautomaat te houden. Bij bedragen tot en met € 25,- is in principe geen pincode nodig. Bij bedragen boven de € 25,- is wel een pincode nodig. De betaling wordt direct afgeschreven van uw bankrekening, net zoals bij ‘gewoon’ pinnen.
      • Wat hebben jullie liever: pin, contactloos of contant?
        Bij bedragen tot en met € 25,- gaat onze voorkeur uit naar contactloos betalen, want dan hoeft er geen pincode ingevoerd te worden en dat maakt een contactloze betaling 10 seconden sneller dan een ‘gewone’ pinbetaling. Bij bedragen boven de € 25,- geven wij de voorkeur aan pinnen, zowel contactloos als ‘gewoon’, traditioneel pinnen. Pinnen is namelijk sneller, makkelijker en veiliger. Bovendien is een pinbetaling voor ons goedkoper dan een contante betaling.
      • Is mijn betaalpas wel geschikt om contactloos mee te betalen?
        Als er een contactloos betalen symbool op uw pas staat (vier boogjes), dan kunt u contactloos betalen.

      Download hier de infographic over contactloos betalen voor zijkant betaalautomaat…
      Download hier de infographic over contactloos betalen voor bovenkant betaalautomaat…
      Download hier de infographic over contactloos betalen mix betaalautomaten…

    • Hoe kan ik laten zien dat mijn klant contactloos kan betalen?

      U kunt via www.pin.nl gratis promotiemateriaal bestellen. U vindt hier bijvoorbeeld stickers en wobblers (zie afbeelding) die u heel goed kunt combineren met het promotiemateriaal van ‘Pinnen Ja Graag’.

      Daarnaast kunt u uw klanten mondeling wijzen op de mogelijkheid om contactloos te betalen, zeker bij bedragen tot en met 25 euro. Heeft u de mogelijkheid om een tekst op uw pin/kassabon te printen? Dan kunt u uw klanten op deze nieuwe betaalmogelijkheid wijzen.

    • Het lukt me niet om promotiemateriaal te bestellen

      Kijkt u onderaan op de pagina Promotiemateriaal. Hier staan tips voor het gebruik van de webshop. U vindt er alle antwoorden op de meest gestelde vragen over het bestellen van promotiemateriaal.

  • Contract

  • Skimming

    • Wat is skimming?

      Skimming is diefstal van pasgegevens van de magneetstrip op betaalpassen. Daarbij zal de skimmer de pincode afkijken of aftappen. Door gebruik van de chip op de betaalpas wordt skimming tegengegaan.

    • Hoeveel fraude is in Nederland gepleegd met skimmen?

      In 2013 bedroeg de fraude met betaalpassen circa 0,005 % van de met deze passen betaalde en opgenomen bedragen.

    • Wanneer loop ik risico op skimming?

      Waar de magneetstrip van de betaalpas wordt gelezen en uw klant zijn pincode intoetst, bestaat het risico op skimming. De overschakeling op de chip reduceert het risico van skimming.

      Bij nagenoeg alle betaalautomaten van bemande kassa’s kan er niet meer geskimd worden omdat de kaart maar een klein stukje in de automaat verdwijnt. Alleen bij (onbemande) pinautomaten en geldautomaten waar de pinpas helemaal wordt ingestoken, bestaat nog een risico op skimming,

      Beperk de risico’s, bijvoorbeeld door uw betaalautomaat dagelijks te controleren.

  • EMV

    • Wat is EMV?

      Met EMV wordt verwezen naar de chiptechnologie die de magneetstrip op Europese betaalpassen heeft vervangen. De EMV-chip is veiliger dan de oude magneetstrip omdat hij niet zomaar door onbevoegden gekopieerd (geskimd) kan worden.. De banken in Europa hebben met elkaar afgesproken dat zij alleen nog deze veiligere chiptechnologie gebruiken. Magneetstriptransacties worden per land uitgefaseerd.

      De afkorting EMV staat voor Europay, MasterCard en VISA, de kaartmaatschappijen die de chipstandaard oorspronkelijk hebben ontwikkeld. Europay bestaat niet meer.

  • Wat is Retourpinnen

    • Wat is Retourpinnen?

      Retourpinnen is een nieuwe dienst waarmee de winkelier een terugbetaling aan zijn klant kan verzorgen. Een groot voordeel van deze dienst is dat u minder geld nodig heeft in de kassalade. Als uw klant recht heeft op een teruggave, kunt u dit bedrag onder bepaalde voorwaarden elektronisch teruggeven.

      Retourpinnen is als het omgekeerde van een betaling met een betaalpas. Uw klant komt een artikel terugbrengen naar de winkel, waarvoor u geld of de borg teruggeeft. Uw klant stopt een betaalpas in een betaalautomaat en u stort het bedrag terug op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

       


      [Voorwaarden]
      Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

      • U biedt Retourpinnen aan als manier om de teruggave van een bedrag te realiseren.
      • De kassamedewerker is op de kassa geautoriseerd om een retourpintransactie uit te voeren.
      • De retournering voldoet aan de voorwaarden die u hieraan stelt.
      • Uw klant heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • Uw klant kan de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
      • De oorspronkelijke betaling heeft uw klant met zijn pas afgerekend. (Hoe u deze controle inricht kunt u zelf bepalen.)
    • Wat moet ik doen om Retourpinnen aan te kunnen bieden?

      Voor Retourpinnen dient u te beschikken over:

      1. Een contract voor Retourpinnen bij uw bank
      2. Een betaalautomaat die geschikt is voor Retourpinnen (alleen mogelijk op CTAP automaten)
      3. Indien uw kassasysteem is gekoppeld met de betaalautomaat dienen ook de kassa en de kassakoppeling geschikt te zijn voor Retourpinnen

      Informeer bij de leveranciers van bovenstaande diensten en producten voor nadere informatie.

    • Welke voorwaarden gelden er voor Retourpinnen?

      Retourpinnen is een vorm van geld teruggeven. De regels en procedures hiervoor dient u zelf in uw eigen organisatie vorm te geven. Specifiek voor Retourpinnen gelden er voorwaarden die door uw bank aan de dienst worden gesteld.

      Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

      • U biedt Retourpinnen aan als manier om de teruggave van een bedrag te realiseren.
      • De kassamedewerker is op de kassa geautoriseerd om een retourpintransactie uit te voeren.
      • De retournering voldoet aan de voorwaarden die u hieraan stelt.
      • Uw klant heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • De oorspronkelijke betaling heeft uw klant met zijn pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend: uw klant kan de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen. (Hoe u deze controle inricht kunt u zelf bepalen.) 
    • Waarom wordt Retourpinnen nu geïntroduceerd?

      Het aantal transacties met contant geld neemt af en daardoor is er steeds minder geld beschikbaar bij winkels. Daarnaast willen veel winkeliers heel graag minder contant geld in hun winkels hebben uit oogpunt van veiligheid. Retourpinnen is daarom op verzoek van verschillende winkeliers mogelijk gemaakt door de Nederlandse banken.

    • Hoe kan ik mijn kassamedewerkers informeren over Retourpinnen?

      Informeer al uw kassamedewerkers dat u per [datum] Retourpinnen accepteert. Het is aan te raden hen in het kort te vertellen wat Retourpinnen inhoudt. Geef daarnaast aan welke medewerkers geautoriseerd zijn om een retourpintransactie uit te voeren.
      De medewerkers die u autoriseert om een retourpintransactie uit te voeren, informeert u over de wijze waarop een retourpintransactie in uw kassa-omgeving werkt en welke voorwaarden er aan Retourpinnen verbonden zijn. Geef het uw (geautoriseerde) kassamedewerkers aan indien u een minimum of maximum tarief hanteert, waarbinnen Retourpinnen uitgevoerd mag worden. 

    • Hoe kan ik laten zien dat mijn klant kan Retourpinnen?

      Kijk op www.pin.nl/ondernemer/retourpinnen/promotiemateriaal hoe u promotiemateriaal kunt bestellen. U vindt hier bijvoorbeeld stickers die u heel goed kunt combineren met het promotiemateriaal van ‘Pinnen Ja Graag’.

      Daarnaast kunt u bij retouren uw klant mondeling wijzen op Retourpinnen. Wanneer uw klant informatie wenst over Retourpinnen, kunt een flyer meegeven. Deze flyer is op te vragen via www.pin.nl/ondernemer/retourpinnen/promotiemateriaal.

      Heeft u de mogelijkheid om een tekst op uw pinbon of retourpinbon te printen? Dan kunt u uw klanten op deze nieuwe dienst wijzen:
      Retourpinnen. Uw retourbedrag staat de volgende werkdag op uw rekening.

  • Type betalingen Retourpinnen

    • Welk type betalingen komen voor Retourpinnen in aanmerking?

      Uw klant moet de oorspronkelijke betaling met zijn pas afgerekend hebben: pinnen, creditcard of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas). Heeft uw klant contactloos betaald, dan kan hij Retourpinnen. Voor Retourpinnen moet een betaalpas in de betaalautomaat gestoken worden.

      Betalingen met contant geld, Chipknip, iDEAL, cadeaukaart of –bon mag u niet via Retourpinnen afhandelen.

      De betaalpas die gebruikt wordt bij het Retourpinnen mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is.

    • Mijn klant heeft met een pas betaald. Kan ik zijn aankoop Retourpinnen?

      De regels van de organisaties die pinnen aanbieden, geven de grenzen aan waarbinnen Retourpinnen mogelijk is. Dit kan zodoende alleen als de aanschaf met een betaalpas, creditcard of contactloos afgerekend is. De pas van de betaling en de betaalpas die gebruikt wordt voor Retourpinnen hoeven niet dezelfde te zijn.

      Heeft uw klant contactloos betaald (met de telefoon of met de betaalpas)? Dan mag u geld teruggeven via Retourpinnen. Voor Retourpinnen moet een betaalpas in de betaalautomaat gestoken worden.

      Contante betalingen of betalingen met Chipknip, cadeaukaarten, tegoedvouchers, betalingen op internet (met uitzondering van creditcard) et cetera komen niet in aanmerking voor Retourpinnen.

      Voor een retourpintransactie heeft u de pinbon nodig van uw klant. Niet daarom bij voorkeur de pinbon aan de kassabon vast, zodat u bij retouren direct ziet dat de retournering aan de voorwaarde van Retourpinnen voldoet dat de oorspronkelijke betaling met een pas is afgerekend.


      [regels]
      Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

      • U biedt Retourpinnen aan als manier om de teruggave van een bedrag te realiseren.
      • De kassamedewerker is op de kassa geautoriseerd om een Retourpintransactie uit te voeren.
      • De retournering voldoet aan de voorwaarden die u hieraan stelt.
      • Uw klant heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • Uw klant kan de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
      • De oorspronkelijke betaling heeft uw klant met zijn pas afgerekend. (Hoe u deze controle inricht kunt u zelf bepalen.) 
    • Kan ik ook contant betaalde bedragen Retourpinnen?

      Nee. Contante betalingen of betalingen met Chipknip, cadeaukaarten, tegoedvouchers, betalingen op internet (met uitzondering van creditcard) et cetera komen niet in aanmerking voor Retourpinnen. 

    • Kan ik ook contactloos betaalde bedragen Retourpinnen?

      Ja. Zowel contactloze betalingen met de telefoon als contactloze betalingen met de betaalpas mag u Retourpinnen. Voor Retourpinnen moet een betaalpas in de betaalautomaat gestoken worden.

    • Kunnen klanten borg terugkrijgen met Retourpinnen?

      Als u uw kassaomgeving geschikt hebt gemaakt voor Retourpinnen kunt u uw klanten ook de borg teruggeven. Voorwaarde is wel dat uw klant de borg elektronisch heeft betaald in de winkel. De oorspronkelijke transactie moet dus met betaalpas of contactloos zijn afgerekend. Hiervoor is de oorspronkelijke bon van de aankoop nodig.

  • Hoe werkt Retourpinnen (consument)

    • Is de pas/rekening van mijn klant geschikt voor Retourpinnen?

      Het maakt niet uit door welke bank de betaalpas van uw klant is uitgegeven. Retourpinnen is mogelijk wanneer u deze dienst aanbiedt. De oorspronkelijke betaling moet uw klant met zijn pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend hebben. De betaalpas die gebruikt wordt bij het Retourpinnen mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is. 

    • Maakt het uit welke betaalpas mijn klant aanbiedt voor de Retourpinnen transactie?

      Nee. Uw klant kan zelf kiezen welke betaalpas hij voor Retourpinnen gebruikt. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

    • Kan iemand anders een artikel terugbrengen en dan gebruik maken van Retourpinnen?

      Ja. Dit kan ook als de IBAN van de betaalpas niet overeen komt met de oorspronkelijke aanschaf. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

    • Moet mijn klant zijn pincode intoetsen bij Retourpinnen?

      In Nederland hoeft uw klant geen pincode in te toetsen bij Retourpinnen. In het buitenland kan er wel een pincode vereist zijn.

    • Hoe merkt mijn klant het verschil tussen een pinbetaling en een retourpintransactie?

      Retourpinnen kan alleen bij winkeliers die dit aan hun klanten aanbieden. Bij Retourpinnen hoeft uw klant in Nederland geen pincode in te toetsen (in het buitenland kunt u er wel om gevraagd worden). Op de retourpinbon staat duidelijk vermeld dat het een teruggave / creditering betreft. Op het rekeningafschrift van uw klant staat het bedrag bijgeschreven, in plaats van afgeschreven.

    • Werkt Retourpinnen overal hetzelfde in Nederland?

      Op hoofdlijnen werkt Retourpinnen overal hetzelfde in Nederland. Er kunnen echter kleine verschillen zijn, bijvoorbeeld in de bediening van de betaalautomaat. Deze verschillen ontstaan doordat ieder betaalautomaatmerk net iets anders werkt.

    • Werkt Retourpinnen in Nederland hetzelfde als in het buitenland?

      Niet altijd. De werkwijze in Nederland kan afwijken van de acties die uw klant in het buitenland moet uitvoeren om het retourbedrag op zijn bankrekening te ontvangen. In het buitenland kan de betaalautomaat bijvoorbeeld vragen om een pincode in te toetsen.

      Op hoofdlijnen werkt Retourpinnen overal hetzelfde in Nederland. Er kunnen echter kleine verschillen zijn, bijvoorbeeld in de bediening van de betaalautomaat. Deze verschillen ontstaan doordat ieder betaalautomaatmerk net iets anders werkt.

    • Kan mijn klant direct beschikken over het geld dat hij terug krijgt via Retourpinnen?

      Nee dit kan niet. U geeft uw klant een ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld naar hem onderweg is. De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag op zijn bankrekening bijgeschreven.
      Een retourpintransactie op vrijdag, zaterdag en/of zondag wordt zodoende op maandag op de bankrekening van uw klant bijgeschreven.

    • Wat moet ik doen als mijn klant met vragen komt over een retourpintransactie?

      • Vraag uw klant om de ondertekende retourpinbon. 
      • Bekijk of de retourpintransactie inmiddels bijgeschreven zou moeten zijn op de rekening van uw klant. 
        Het bedrag van de retourpintransactie wordt in de loop van de volgende werkdag op de rekening van uw klant bijgeschreven. Uw klant kunt dus niet direct na de transactie over het geretourneerde bedrag beschikken. Een retourpintransactie op vrijdag, zaterdag en/of zondag wordt op maandag op de bankrekening van uw klant bijgeschreven.
      • Bekijk op welk IBAN (rekeningnummer) het retourbedrag gestort werd. Dit kan een andere IBAN zijn dan de IBAN waarmee oorspronkelijk werd afgerekend: Uw klant kan zelf kiezen welke betaalpas hij voor Retourpinnen gebruikt. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.
      • Geeft uw klant desondanks aan dat hij het retourbedrag niet heeft ontvangen op de bankrekening die hoort bij de IBAN van de retourpintransactie? Ga dan in uw eigen administratie of in het journaal van uw betaalautomaat na of het retourbedrag door uw bank is verrekend met uw pinomzet. Het bestaan van de ondertekende retourpinbon én de verrekening met uw pinomzet zijn het bewijs dat het geld onderweg is. Uw klant kan een onderzoek laten instellen bij de bank die hoort bij de betaalpas waarmee de retourpintransactie is uitgevoerd. Vraag uw klant om de retourpinbon te tonen aan de bank.
    • Hoe herkent mijn klant een retourpintransactie op zijn bankrekeningafschrift?

      Elke retourpintransactie staat individueel op het bankafschrift als bijschrijving met dezelfde informatie als uw klant gewend is van een pintransactie. Uiteraard is het bedrag bijgeschreven in plaats van afgeschreven.

  • Hoe werkt Retourpinnen (ondernemer)

    • Hoe werkt Retourpinnen op de betaalautomaat?

      • U kiest in het menu van de betaalautomaat voor Retourpinnen/Refund. Voor toegang tot deze functie is een toegangscode/password vereist. 
      • U voert het te retourneren bedrag in. 
      • Uw klant stopt een betaalpas in de betaalautomaat (de betaalpas die gebruikt wordt bij het Retourpinnen mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is). 
      • Op de betaalautomaat verschijnt de boodschap “teruggave”/”terugbetaling”, “€ [bedrag] OK?” (de exacte boodschap verschilt per type betaalautomaat). 
      • Met de betaalpas in de betaalautomaat kan uw klant de transactie bevestigen met “OK”. (De pincode van de betaalpas intikken is in Nederland niet nodig. In het buitenland kan dat wel gevraagd worden.) 
      • De resultaatmelding op de betaalautomaat en de retourpinbon geven aan of de transactie gelukt is.

      Er wordt vervolgens een retourpinbon afgedrukt als bevestiging van de retourpintransactie. Een geautoriseerde kassamedewerker ondertekent deze retourpinbon. Deze retourpinbon geeft de kassamedewerker mee aan uw klant. De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op zijn bankrekening.
      Een retourpintransactie op vrijdag, zaterdag en/of zondag wordt zodoende op maandag op de bankrekening van uw klant bijgeschreven.

      Uw retourpintransactie wordt door uw bank verrekend met uw pinomzet. Informeer bij uw bank voor de details. Alle transacties, zowel inkomend als Retourpinnen, kunt u gedetailleerd uitlezen op het journaal van uw betaalautomaat.

    • Is de kassabon van een klant voldoende bewijs om Retourpinnen in gang te zetten?

      Staat op uw kassabon met welke betaalmethode uw klant betaalt? Dan is de aanwezigheid van de oorspronkelijke kassabon voldoende om Retourpinnen in gang te zetten. U kunt immers op deze kassabon controleren of de oorspronkelijke betaling met een pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) is afgerekend

      Ontbreekt de betaalmethode op uw kassabon? Niet dan bij een aankoop de pinbon vast aan de kassabon. Zo kunt u bij retouren snel en eenvoudig zien of de retournering via Retourpinnen terug kan worden betaald.

    • Is er een limiet voor Retourpinnen?

      Uw bank stelt de limieten vast voor Retourpinnen in uw onderneming. Denk hierbij aan het aantal retourpintransacties dat u dagelijks mag uitvoeren, het maximum bedrag dat per retourpintransactie geretourneerd mag worden en het maximum totaalbedrag voor Retourpinnen per dag. Retourpintransacties die deze limieten overschrijden worden afgekeurd door de betaalautomaat. Dit wordt op het scherm van de betaalautomaat duidelijk gemaakt. Er wordt geen retourpinbon geprint. U kunt het betreffende bedrag dan niet via Retourpinnen teruggeven.

    • Tot welk bedrag is Retourpinnen mogelijk?

      U heeft met uw bank afspraken gemaakt over de maximale hoogte van een retourpintransactie. Retourpinnen is in beginsel mogelijk tot het bedrag van het oorspronkelijk met de pas afgerekende aankoop. U heeft immers de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten. Uw klant kan ook van meerdere bonnen geld terugkrijgen via één retourpintransactie. Dan kan het retourpinbedrag hoger zijn dan op één van de oorspronkelijke pinbonnen. 

    • Hoe lang na een aankoop is Retourpinnen mogelijk?

      Dit is uitsluitend afhankelijk van uw eigen retourvoorwaarden. 

    • Kan ik Retourpinnen voor een deel van het aankoopbedrag?

      Ja. U typt het bedrag in wat uw klant van u tegoed heeft en start een retourpintransactie. Waar u dit bedrag intoetst kan per automaat verschillen. Vraag dit na bij uw kassaleverancier.

    • Ik bied Retourpinnen aan, maar mijn klant wil liever zijn geld contant terug. Kan ik mijn klant verplichten aan Retourpinnen mee te werken?

      Uw verkoopvoorwaarden geven aan hoe retouren worden afgehandeld. Hierin kan een bepaling zijn opgenomen dat retouren terugbetaald worden via hetzelfde betaalmiddel als is gebruikt bij de oorspronkelijke betaling. Heeft uw klant met zijn pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend, dan is het in dit geval geoorloofd om uw klant via Retourpinnen terug te willen betalen.

    • Mag ik kosten in rekening brengen voor Retourpinnen?

      U bent vrij kosten in rekening brengen wanneer u geld terug geeft via Retourpinnen. Hiermee ontmoedigt u echter het gebruik van Retourpinnen, terwijl Retourpinnen u grote voordelen biedt.

      • U bespaart geld omdat u minder contant geld in de lade hoeven te houden voor retouren. 
      • Uw winkel is met een kleinere hoeveelheid contant geld minder aantrekkelijk voor overvallers. 
    • De betaalautomaat geeft aan dat de retourpintransactie niet geslaagd is. Hoe kan dit en wat nu?

      De transactie is afgewezen door uw bank, of er is iets misgegaan. U kunt het nogmaals proberen, of een andere wijze van terugbetaling overeenkomen.

    • De betaalautomaat geeft aan dat de retourpintransactie niet geslaagd is. Krijg ik een retourpinbon van deze geannuleerde retourpintransactie?

      Nee. U ontvangt alleen een retourpinbon ter bevestiging van een geslaagde retourpintransactie. Een retourpinbon van een geslaagde retourpintransactie geeft u ondertekend mee aan uw klant, als bewijs dat het geld naar hem onderweg is.

    • Hoe herken ik een retourpintransactie op mijn bankrekeningafschrift?

      Een retourpintransactie wordt verrekend met uw pinomzet. Heeft u € 1.000,- pinomzet en € 50,- teruggegeven via Retourpinnen, dan ontvangt u € 950,- op uw bankrekening. Informeer bij uw bank naar details.
      Alle transacties, zowel inkomend als Retourpinnen, kunt u gedetailleerd uitlezen op het journaal van uw betaalautomaat.

  • Pinbon en Retourpinbon

    • Moet ik de oorspronkelijke pinbon bewaren na een retourpintransactie?

      Nee, u hoeft de oorspronkelijke pinbon namelijk niet op te nemen in uw administratie. U dient zich echter wel te houden aan de voorwaarden die uw bank aan Retourpinnen stelt. Zo mag u alleen Retourpinnen wanneer uw klant de oorspronkelijke betaling met zijn pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) heeft afgerekend. Wilt u de oorspronkelijke pinbon om deze reden opnemen in uw administratie, maak dan een kopie en geef de originele pinbon mee terug aan uw klant.

    • Kan ik de oorspronkelijke pinbon teruggeven aan de klant na een retourpintransactie?

      Ja dit kan. U hoeft de oorspronkelijke pinbon namelijk niet op te nemen in uw administratie. U dient zich echter wel te houden aan de voorwaarden die uw bank aan Retourpinnen stelt. Zo mag u alleen Retourpinnen wanneer uw klant de oorspronkelijke betaling met zijn pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) heeft afgerekend. Wilt u de oorspronkelijke pinbon om deze reden opnemen in uw administratie, maak dan een kopie en geef de originele pinbon mee terug aan uw klant.

    • Kan mijn klant meerdere keren van dezelfde pinbon items terugbrengen en een retourpintransactie uitvoeren?

      Ja dit kan. U hoeft de oorspronkelijke pinbon namelijk niet op te nemen in uw administratie. U dient zich echter wel te houden aan de voorwaarden die uw bank aan Retourpinnen stelt. Zo mag u alleen Retourpinnen wanneer uw klant de oorspronkelijke betaling met zijn pas heeft afgerekend. Wilt u de oorspronkelijke pinbon om deze reden opnemen in uw administratie, maak dan een kopie en geef de originele pinbon mee terug aan uw klant.

    • Kan ik van meerdere pinbonnen geld teruggeven via één retourpintransactie?

      Ja dit kan. Het totaal retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

    • Mijn klant is zijn pinbon kwijtgeraakt. Kan ik alsnog gebruik maken van Retourpinnen?

      Tenzij uw klant de transactie informatie toont op zijn internetbankieromgeving of app op de telefoon: In principe niet. Om gebruik te maken van Retourpinnen is het noodzakelijk dat uw klant de oorspronkelijke betaling met zijn pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) heeft afgerekend. U moet dit kunnen controleren (hoe u deze controle inricht kunt u zelf bepalen).

      Is het voor u mogelijk (en bent u er toe bereid) om de pinbon in uw administratie terug te zoeken dan kunt u toch wel gebruik maken van Retourpinnen. 

Trefwoorden: