Hoe Retourpinnen werkt

Retourpinnen is een nieuwe dienst. Het is een omgekeerde pintransactie. Via Retourpinnen geeft u als ondernemer elektronisch geld terug aan uw klant.

Uw grote voordeel

Het grote voordeel van Retourpinnen is dat u minder geld nodig heeft in de kassalade, voor het geval dat klanten iets komen retourneren. Dit is veilig en handig en past helemaal in de trend om zo min mogelijk geld in de zaak te hebben.
Als uw klant recht heeft op een teruggave, kunt u dit bedrag onder bepaalde voorwaarden teruggeven via Retourpinnen.

Hoe werkt Retourpinnen voor uw klant:

  • Uw klant stopt zijn betaalpas in de betaalautomaat.
    De betaalpas mag een andere pas zijn dan waar oorspronkelijk mee is betaald. Het kan zodoende ook dat iemand anders een product terugbrengt en zijn eigen betaalpas gebruikt voor de retourpintransactie.
  • De klant wacht even, terwijl u het Retourpinnen in gang zet.
  • Op de betaalautomaat verschijnt de boodschap "teruggave" of "terugbetaling".
  • Met "€ [bedrag] OK?" kan uw klant de transactie bevestigen.
    De exacte boodschap verschilt per type betaalautomaat.
  • De tekst op de betaalautomaat en retourpinbon geven aan of het Retourpinnen gelukt is.
  • Uw klant krijgt een door u ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld gegarandeerd naar hem onderweg is.
  • Net zoals u een pintransactie de volgende werkdag bijgeschreven krijgt op uw rekening, krijgt de consument via Retourpinnen het retourpinbedrag de eerstvolgende werkdag op zijn bankrekening. Een retourpintransactie op vrijdag, zaterdag of zondag wordt zodoende op maandag op de bankrekening van uw klant bijgeschreven.
    Elke retourpintransactie staat individueel op het bankafschrift als bijschrijving, met dezelfde informatie als uw klant gewend is van een pintransactie. Uiteraard is het bedrag bijgeschreven in plaats van afgeschreven.

Hoe Retourpinnen werkt voor uw onderneming:

  • Bekijk of de oorspronkelijke transactie voldoet aan uw retourvoorwaarden en de voorwaarden die uw bank aan Retourpinnen stelt.
  • Een geautoriseerde medewerker geeft geld terug via Retourpinnen.
  • U kiest in het menu van de betaalautomaat voor Retourpinnen/Refund. Voor toegang tot deze functie is een toegangscode/password vereist.
  • U voert het te retourneren bedrag in.
  • Uw klant stopt zijn betaalpas in een betaalautomaat (de betaalpas die gebruikt wordt bij het Retourpinnen mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is).
  • Op de betaalautomaat verschijnt de boodschap "teruggave"/"terugbetaling", "€ [bedrag] OK?" (de exacte boodschap verschilt per type betaalautomaat).
  • Met de betaalpas in de betaalautomaat kan uw klant de transactie bevestigen met "OK". (De pincode van de betaalpas intikken is in Nederland niet nodig. In het buitenland kan dat wel gevraagd worden)..
  • De resultaatmelding op de betaalautomaat en de retourpinbon geven aan of de transactie gelukt is.
  • De retourpinbon moet door een geautoriseerde medewerker worden ondertekend.
  • Geef de ondertekende retourpinbon mee aan uw klant. De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op zijn bankrekening.
  • U kunt de oorspronkelijke pinbon teruggeven aan uw klant. U hoeft de oorspronkelijke pinbon namelijk niet op te nemen in uw eigen administratie.

Uw retourpintransactie wordt door uw bank verrekend met uw pinomzet. Informeer bij uw bank voor de details. Alle transacties, zowel inkomend als Retourpinnen, kunt u gedetailleerd uitlezen op het journaal van uw betaalautomaat.

Foutmelding

Geeft de betaalautomaat aan dat de retourpintransactie niet geslaagd is? U kunt nogmaals proberen om het bedrag terug te geven via Retourpinnen, of een andere wijze van terugbetaling overeenkomen.

Wanneer er een foutmelding is, wordt er geen retourpinbon geprint. U ontvangt alleen een retourpinbon ter bevestiging van een geslaagde retourpintransactie, omdat u deze retourpinbon ondertekend mee moet geven aan uw klant als bewijs dat het geld naar hem onderweg is.

Uw klant geeft aan het retourbedrag nog niet te hebben ontvangen?

  • Vraag uw klant om de ondertekende retourpinbon.
  • Bekijk of de retourpintransactie inmiddels bijgeschreven zou moeten zijn op de rekening van uw klant.
    Het bedrag wordt in de loop van de volgende werkdag op de rekening van uw klant bijgeschreven. Uw klant kan dus niet direct na de transactie over het geretourneerde bedrag beschikken. Een retourpintransactie op vrijdag, zaterdag en/of zondag wordt op maandag op de bankrekening van uw klant bijgeschreven.
  • Bekijk op welk IBAN (rekeningnummer) het retourbedrag gestort werd. Dit kan een andere IBAN zijn dan de IBAN waarmee oorspronkelijk werd afgerekend: Uw klant kan zelf kiezen welke betaalpas hij voor Retourpinnen gebruikt. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.
  • Geeft uw klant desondanks aan dat hij het retourbedrag niet heeft ontvangen op de bankrekening die hoort bij de IBAN van de retourpintransactie? Ga dan in uw eigen administratie of in het journaal van uw betaalautomaat na of het retourbedrag door uw bank is verrekend met uw pinomzet. Het bestaan van de ondertekende retourpinbon én de verrekening met uw pinomzet zijn het bewijs dat het geld onderweg is. Uw klant kan een onderzoek laten instellen bij de bank die hoort bij de betaalpas waarmee de retourpintransactie is uitgevoerd. Vraag uw klant om de retourpinbon te tonen aan de bank.

Heeft u vragen?

De veelgestelde vragen staan hier voor u op een rij.