Tips voor meer pintransacties

Vrijwel iedereen heeft een betaalpas, maar niet iedereen betaalt er mee aan de kassa. Sommige klanten trekken geld bij een geldautomaat en betalen vervolgens contant. Wanneer de consument de indruk heeft dat de acceptant het vervelend vindt dat er gepind wordt, dan weegt dit mee in zijn afweging om contant te betalen of te pinnen.

Rol acceptant doorslaggevend

Uit onderzoek blijkt dat consumenten minder vaak pinnen dan zij eigenlijk zouden willen. Als van te voren niet duidelijk is of ergens een betaalautomaat aanwezig is, dan neemt de consument voor de zekerheid contant geld mee. Ook wanneer er uiteindelijk wel een betaalautomaat aanwezig blijkt te zijn, kiest de meerderheid van de consumenten toch voor contant afrekenen. Zelfs consumenten die het liefst altijd alles zouden willen pinnen.

Het is daarom heel belangrijk dat aangeeft dat het mogelijk is om te pinnen bij uw onderneming. Als acceptant kunt u gratis promotiemateriaal bestellen.

Pinnen ja graag

Zorg dat de betaalautomaat goed is opgesteld. Hoe beter zichtbaar en bereikbaar een betaalautomaat is, hoe vaker die wordt gebruikt.

Stel de pinvraag aan klanten

De meest efficiënte manier om pinnen te stimuleren. Bent u een ondernemer met veel personeel? Maak het stellen van de vraag tot onderdeel van de kassatraining.

Stimuleer buitenlandse klanten om te pinnen

Weten buitenlandse klanten dat ze bij u kunnen pinnen? En weet u dat u betalingen van buitenlandse klanten met een Maestro- of V PAY-betaalpas kunt accepteren tegen uw huidige pintarief? U betaalt dus niet een percentage over het aankoopbedrag, maar slechts het geldende pintarief. Dat betekent lagere kosten!

Informeer ook uw medewerkers. Zorg dat zij pinbetalingen stimuleren bij buitenlandse (en binnenlandse) klanten. Zo kunt u geld besparen, of heeft u extra omzet omdat de betaalpas uw klant minder beperkt dan de hoeveelheid contant geld in zijn portemonnee.

Pinacties

Pinnen zorgt vaak voor extra omzet. Klanten hebben immers altijd voldoende geld op zak en zijn dan sneller geneigd meer te kopen. Minder contant geld maakt de ondernemer een minder aantrekkelijk doelwit voor overvallers. En bovendien biedt pinnen veel gemak.

Het is daarom niet verwonderlijk dat veel ondernemers zelf acties opzetten om het pinnen te bevorderen.

 

Confidental Infomation