Veelgestelde vragen
Betalen met vernieuwde betaalpas
Wat gaat er veranderen voor kaartbetalingen aan de toonbank?
Aan de toonbank en bij geldautomaten verandert er verder niks voor u. Met uw vernieuwde betaalpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent.
De meeste betaalpassen van Nederlandse banken zijn nu van de merken Maestro en V PAY. Aan veel Nederlandse kassa’s kunt u daarom tot nu toe alleen betalen met de betaalpassen van die twee merken.
In plaats van het logo van Maestro of V PAY ziet u op de vernieuwde betaalpas het logo van Mastercard of Visa. Met de vernieuwde betaalpas kunt u op veel meer plekken afrekenen. Online en in winkels, in Nederland, Europa en daarbuiten.
Vanaf wanneer kan ik bij Nederlandse kassa’s met mijn vernieuwde betaalpas betalen?
Dat is nu al mogelijk. Bijna alle betaalautomaten in Nederland zijn geschikt of afgelopen periode aangepast voor acceptatie van de vernieuwde betaalpas. Ondernemers kunnen dat met stickers en borden aan hun voordeur en kassa’s aangeven.
Verandert er iets voor mij als gevolg van het invoeren van de vernieuwde betaalpassen?
De komende jaren krijgen steeds meer Nederlandse consumenten een vernieuwde betaalpas van het merk Visa Debit of Debit Mastercard.
Met een vernieuwde betaalpas kunt u op veel meer plekken afrekenen. Online en in winkels, in Nederland, Europa en daarbuiten. Aan de toonbank en bij geldautomaten verandert er verder niks voor u. Met uw vernieuwde betaalpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent.
Heeft u nog een geldige betaalpas van het merk Maestro of V PAY dan verandert er niets. U kunt daarmee gewoon blijven betalen en geld opnemen, overal in Nederland.
Wat is het verschil tussen een betaalpas (debitkaart) en een creditkaart?
De vernieuwde betaalpas is een debitkaart. Daarmee wordt het bedrag dat u (online) uitgeeft direct van uw betaalrekening afgeschreven. Dit is anders dan met een creditkaart, waarbij u koopt op krediet. Dan betaalt u later het geld terug.
Bij een creditkaart kunt u meer uitgeven dan het bedrag dat op uw betaalrekening staat, maar daar betaalt u vaak ook een hoge rente voor.
Bij sommige aankopen heeft een creditkaart extra voordelen, zoals aankoop- of aflevergarantie, prijsbescherming en reisverzekering. Dit verschilt per bank.
Deze voordelen heeft u niet bij de vernieuwde betaalpas.Contactloos betalen algemeen voor consumenten
Contactloos betalen met de betaalpas voor consumenten
Hoe kan ik een betaalpas aanvragen die geschikt is voor contactloos betalen?
De meeste Nederlandse banken beschikken over een betaalpas, mobiele pas of wearable waarmee contactloos kan worden betaald. Vraag er naar bij uw bank
Hoe kan ik zien of ik met mijn betaalpas contactloos kan betalen?
Als er een ‘contactloos’ symbool op de betaalpas staat, kunt u contactloos betalen. Op de betaalautomaat zelf of op het scherm is het contactloos betalen-logo te zien. Het geeft de plaats aan waar u uw betaalpas of mobiel tegen de betaalautomaat moet houden bij het contactloos betalen.
Contactloos symbool op uw pas Contactloos betalen-logo op betaalautomaat
Hoe werkt contactloos betalen met de betaalpas?
NFC
Contactloos betalen werkt op basis van Near Field Communication, afgekort als NFC. De contactloze betaalpas heeft een antenne die op korte afstand draadloos de betaalgegevens doorstuurt naar de betaalautomaat. De betaalautomaat controleert de betaling met de bank en keurt deze direct goed of af, net als bij een traditionele pinbetaling waarbij u de betaalpas insteekt.
Bij contactloos betalen moet u de betaalpas kortstondig dichtbij de betaalautomaat houden om te betalen. Bij bedragen tot en met € 50,- is geen pincode nodig. Boven dit bedrag moet u wel altijd een pincode intikken op de betaalautomaat.
Is het bedrag € 50,- of lager
- controleer het bedrag en houd uw pas kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
- drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is
Is het bedrag hoger dan € 50,-
- controleer het bedrag en houd uw pas kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
- haal de pas weg na de pieptoon
- toets uw 4-cijferige pincode in op de betaalautomaat en druk op OK
- drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is
Kan ik ook nog ‘gewoon’ blijven pinnen met mijn betaalpas?
Met een betaalpas met contactloze betaalfunctie kunt u ook ‘gewoon’ pinnen (door het insteken van de betaalpas en invoeren van de juiste pincode).
Is de contactloze betaalpas te kraken, zoals bij de OV-chipkaart is gebeurd?
De OV-chipkaart maakt gebruik van een ander type chip. De passen zijn dus niet met elkaar te vergelijken. Contactloos betalen met de betaalpas maakt gebruik van de EMV-chiptechnologie op de pas. Deze chip kent een zeer hoog beveiligingsniveau. Verder worden de betalingen met betaalpassen altijd online geverifieerd door de centrale computer van de bank, ook contactloze betalingen.
Kan iemand contactloos betalen met mijn betaalpas als deze verloren of gestolen is?
Tot het moment van blokkeren kan de betaalpas worden gebruikt. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 100,-. Is uw betaalpas na verlies of diefstal door iemand anders gebruikt voor contactloos betalen zonder pincode? Dan vergoedt de bank het bedrag dat is afgeboekt. Tenzij sprake is van grove nalatigheid, opzet of frauduleus handelen. U kunt de voorwaarden checken bij uw bank.
Bij verlies of diefstal moet u uw betaalpas zo snel mogelijk blokkeren. Met de mobiele app van uw bank kunt u dat meestal zelf doen en anders belt u het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Met een snelle melding van verlies of diefstal van uw betaalpas kan niemand meer bij uw geld en voorkomt u schade. Heeft u geen bank app draag dan het meldnummer bij u of zet dit in uw telefoon.
Is bij een contactloze betaling skimming mogelijk?
Nee, bij contactloos betalen is Skimming niet mogelijk. Bij contactloos betalen betaalt u door uw pas tegen de betaalautomaat te houden. Daarbij kunnen de gegevens van de magneetstrip niet gekopieerd worden. Bij contactloze betalingen van kleine bedragen waarbij de pincode niet wordt gebruikt kan bovendien de pincode niet worden afgekeken (zogenoemde Shouldering).
Storen contactloze betaalpassen met elkaar?
Als meerdere contactloze betaalpassen tegelijk worden aangeboden aan de kaartlezer, dan zouden de passen met elkaar kunnen storen. Vindt er wel een betaling plaats, dan zal dat zijn met de pas die als eerste contact heeft gemaakt met de betaalautomaat. Het te betalen bedrag wordt niet van meerdere rekeningen tegelijk afgeschreven. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we om hem uit de portemonnee te halen en los tegen de betaalautomaat te houden.
Contactloos betalen met de mobiele telefoon voor consumenten
Hoe kan ik mobiel contactloos betalen?
Net zoals met een betaalpas moet u de mobiele telefoon kortstondig dichtbij de betaalautomaat houden om te betalen. Bij bedragen tot en met € 50,- is het meestal niet nodig om de digitale betaalpas op uw smartphone te ontgrendelen. Boven dit bedrag moet u wel altijd uw digitale betaalpas ontgrendelen, met uw vinger, uw face-ID of uw mobiele pincode. Hoe het werkt leest u hier…
Mobiel contactloos betalen kan ook met Apple Pay. Hier leest u hoe dit werkt…
Waar zit de NFC-antenne op mijn mobiele telefoon?
Anders dan bij de betaalautomaat is dat op de mobiele telefoon niet aan de buitenkant te zien. Maar de NFC-antenne zit meestal aan de achterkant van het toestel waarbij de precieze locatie verschilt per toestel. U kunt hier kijken waar de NFC-antenne ongeveer zit op de meeste voorkomende Android mobiele telefoons.
Hoe werkt contactloos betalen met de mobiele telefoon?
Een mobiele telefoon waarmee contactloos kan worden betaald, bevat een ‘virtuele betaalpas’ op de telefoon. Met behulp van Near Field Communication (NFC) worden vanuit deze virtuele betaalpas de betaalgegevens doorgestuurd naar de betaalautomaat. De betaalautomaat controleert de betaling met de bank en keurt deze direct goed of af, net als bij een pinbetaling waarbij u de betaalpas insteekt. Lees meer …
Kan iemand contactloos betalen met mijn mobiele telefoon als deze verloren of gestolen is?
Bij verlies of diefstal moet u uw betaalpas (want die is gekoppeld aan uw mobiele telefoon) zo snel mogelijk blokkeren. U belt daarvoor het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Met een snelle melding van verlies of diefstal kan niemand meer bij uw geld en voorkomt u schade. Draag het meldnummer bij u of zet dit in een andere telefoon.
Betaalpas
Kan ik in het buitenland ook pinnen?
Wanneer ondernemers in het buitenland betalingen met Maestro of V PAY accepteren, dan kunt u daar met uw Nederlandse betaalpas afrekenen.
De meeste banken blokkeren passen voor betalen en geld opnemen buiten Europa. Wie naar een land buiten Europa gaat moet zijn betaalpas ‘aanzetten’. Dit kan via de app, internetbankieren, telefonisch of (indien mogelijk) bij een bankkantoor. Welk land tot Europa wordt gerekend verschilt per bank. Informeer bij uw bank voordat u op reis gaat of uw bestemming tot Europa behoort.
Lees meer over pinnen in het buitenland op 10 tips om veilig te betalen op vakantie.
Mijn betaalpas is beschadigd, wat moet ik doen?
Neem contact op met uw bank die de betaalpas uitgegeven heeft.
Mijn betaalpas is kwijt/gestolen, wat moet ik doen?
Bij verlies of diefstal moet u uw betaalpas zo snel mogelijk blokkeren. Met de mobiele app van uw bank kunt u dat meestal zelf doen en anders belt u het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Met een snelle melding van verlies of diefstal van uw betaalpas kan niemand meer bij uw geld en voorkomt u schade. Heeft u geen bank app draag dan het meldnummer bij u of zet dit in uw telefoon.
Ik wil graag een betaalpas aanvragen
Neem contact op met uw bank als u een nieuwe betaalpas wilt bestellen. Via deze website kunt u geen betaalpas aanvragen.
Is het mogelijk om de limiet van mijn betaalpas te verhogen?
U kunt zelf de limiet van de betaalpas aanpassen via internetbankieren, de mobiele bankapp of klantenservice van uw bank. Dit is handig als u bijvoorbeeld wilt pinnen bij het afleveren van goederen.
Wat is de limiet van mijn betaalpas?
De bank die de betaalpas uitgeeft bepaalt de limiet van uw betaalpas. De meeste banken hanteren een vast maximumbedrag per dag voor geldopnames en betalingen bij een betaalautomaat.
U kunt zelf de limiet van de betaalpas aanpassen via internetbankieren, de mobiele bankapp of klantenservice van uw bank. Dit is handig als u bijvoorbeeld wilt pinnen bij het afleveren van goederen.
OVpay
Pincode
Is mijn pincode te kraken?
Er zijn geen gevallen bekend van het kraken van de pincode op de chip van een betaalpas. De pincode staat niet op de magneetstrip.
Het is wel mogelijk om uw pincode af te kijken of te onderscheppen wanneer u die intypt. Scherm daarom het toetsenbord goed af wanneer u uw pincode intypt en waarschuw de politie als u merkt dat er met een betaal- of geldautomaat is geknoeid.
Welke methoden past een crimineel toe om aan mijn pincode te komen?
Er zijn helaas meerdere methoden maar de meest voorkomende zijn:
– Over de schouder meekijken
Scherm het intoetsen van uw pincode goed af door bijvoorbeeld uw andere hand, of uw portemonnee, erboven te houden.– Neptoetsenbord
Met een neptoetsenbord over de betaal- of geldautomaat kunnen criminelen een pincode bemachtigen. Attendeer het winkelpersoneel indien u vermoedt dat er iets mis is met de betaalautomaat. Vermoedt u dat er gerommeld is aan de geldautomaat, neemt u dan contact op met het landelijk meldpunt Onveilige Betaalsituaties 030 283 65 55, maandag t/m zaterdag van 8.30 tot 18.00 uur en op zondag van 11.00 tot 18.00 uur.– Bankmedewerker of politie?
Criminelen kunnen zich voordoen als een medewerker van uw bank of politie. Echte bankmedewerkers en politieagenten zullen u nooit om uw pincode vragen. Houd deze daarom altijd geheim.Kijk voor meer informatie ook op veiligbankieren.nl
Ik heb mijn pincode (per ongeluk) aan iemand anders verteld, wat moet ik doen?
Het is verstandig om uw betaalpas zo snel mogelijk te laten blokkeren. Dit voorkomt dat er misbruik van uw betaalpas gemaakt wordt. Met de mobiele app van uw bank kunt u dat meestal zelf doen en anders belt u het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Heeft u geen bank app draag dan het meldnummer bij u of zet dit in uw telefoon.
Ik heb 3 keer een verkeerde pincode ingetoetst, wat moet ik doen?
Uw betaalpas is geblokkeerd, neem contact op met de bank die deze betaalpas heeft uitgegeven.
Pintransactie
Mogen winkeliers geld vragen voor een pinbetaling?
Sinds begin 2019 is het overal in de EU bij wet verboden om een toeslag voor een pinbetaling bij een consument in rekening te brengen, ongeacht het bedrag. Een ondernemer die dit doet is in overtreding van die wet. Een winkelier mag aan consumenten dus niet meer bijvoorbeeld 10 eurocent extra vragen om te pinnen, ook niet bij kleine bedragen.
Mogen winkeliers pinbetalingen afronden?
Afronden op 0 eurocent of 5 eurocent mag alleen wanneer u met contant geld betaalt. Met betaalmiddelen zoals de pinpas betaalt u het exacte bedrag.
Zie ook de informatie op de website van de rijksoverheid.Wat weet een winkelier van mij als ik met mijn betaalpas betaal?
De winkelier weet niks wat naar u persoonlijk herleidbaar is: geen naam, geen adres, zelfs niet uw IBAN of het nummer van uw betaalpas. Daarom staat er in de krant soms een oproep van een winkelier die op zoek is naar een klant die met zijn betaalpas veel te veel of veel te weinig heeft betaald, door een vergissing van de winkelier. Met de betaalgegevens van de klant kan de winkelier die klant niet opsporen.
Wat weet een bank van aankopen die ik met mijn betaalpas betaal?
De bank registreert alles wat er op uw bankafschrift staat: het bedrag, de locatie van de aankoop en de datum van de aankoop . De bank mag uw herleidbare persoonsgegevens nooit zonder uw uitdrukkelijke toestemming aan iemand anders geven. De bank ontvangt geen digitale kassabon van de aankopen met uw betaalpas en weet dus bijvoorbeeld niet welke boodschappen u in de supermarkt heeft afgerekend.
Skimming
Hoeveel fraude is in Nederland gepleegd met skimmen?
Skimming komt in Nederland nagenoeg niet meer voor.
Naar actuele fraudecijfers op website van Betaalvereniging Nederland ….Wanneer loop ik risico op skimming?
Waar de betaalpas volledig in de automaat verdwijnt en u uw pincode intoetst, bestaat het risico op skimming.
In Nederland komt eigenlijk geen skimming meer voor na de invoering van het nieuwe pinnen. Banken hebben daarnaast maatregelen getroffen zodat u veilig geld op kunt nemen bij geldautomaten en om uw betaalpas beter te beschermen tegen skimming.
Wat is skimming?
Skimming is diefstal van pasgegevens van de magneetstrip op betaalpassen. Daarbij zal de skimmer de pincode afkijken of aftappen. Door gebruik van de chip op de betaalpas of door contactloos te betalen wordt skimming tegengegaan.
Over de grens
Kan ik in het buitenland ook pinnen?
Wanneer ondernemers in het buitenland betalingen met Maestro of V PAY accepteren, dan kunt u daar met uw Nederlandse betaalpas afrekenen.
De meeste banken blokkeren passen voor betalen en geld opnemen buiten Europa. Wie naar een land buiten Europa gaat moet zijn betaalpas ‘aanzetten’. Dit kan via de app, internetbankieren, telefonisch of (indien mogelijk) bij een bankkantoor. Welk land tot Europa wordt gerekend verschilt per bank. Informeer bij uw bank voordat u op reis gaat of uw bestemming tot Europa behoort.
Lees meer over pinnen in het buitenland op 10 tips om veilig te betalen op vakantie.
Mijn betaalpas is kwijt/gestolen, wat moet ik doen?
Bij verlies of diefstal moet u uw betaalpas zo snel mogelijk blokkeren. Met de mobiele app van uw bank kunt u dat meestal zelf doen en anders belt u het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Met een snelle melding van verlies of diefstal van uw betaalpas kan niemand meer bij uw geld en voorkomt u schade. Heeft u geen bank app draag dan het meldnummer bij u of zet dit in uw telefoon.
Retourpinnen
Waarom is Retourpinnen geïntroduceerd
Het aantal transacties met contant geld neemt af en daardoor is er steeds minder geld beschikbaar bij winkels. Daarnaast willen winkeliers heel graag minder contant geld in hun winkels hebben uit oogpunt van veiligheid. Retourpinnen is daarom op verzoek van de winkeliers mogelijk gemaakt door de Nederlandse banken.
Waar kan ik Retourpinnen?
Wanneer Retourpinnen mogelijk is, zal dat duidelijk zichtbaar zijn in de winkel. Wilt u het zeker weten vraagt dit dan na bij de winkelier.
Retourpinnen kan uitsluitend worden toegepast op betaalautomaten die door een medewerker van de winkel bedient wordt. U kunt dus niet Retourpinnen bij een ‘onbemande’ verkoopautomaat.
Is Retourpinnen altijd mogelijk?
Nee. Retourpinnen kan alleen bij winkeliers die dit aan hun klanten aanbieden. Daarnaast zijn er nog andere voorwaarden, u moet bijvoorbeeld uw oorspronkelijke betaling met een betaalpas of contactloos afgerekend hebben. De winkelier zal u informeren wanneer een retourtransactie in aanmerking komt voor Retourpinnen.
Wat is Retourpinnen?
Retourpinnen is een terugbetaling van de winkelier aan zijn klant. Het is als een omgekeerde betaling. U komt een artikel terugbrengen naar de winkel, waarvoor u geld of de borg terugkrijgt. U stopt uw betaalpas in een betaalautomaat en de winkelier stort het bedrag terug op uw bankrekening. Dit kan ook contactloos. Lees meer »
Welke voorwaarden gelden er voor Retourpinnen?
- De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
- De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
- U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
- U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
- De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos afgerekend.
Hoe herken ik een retourpintransactie op mijn bankrekeningafschrift?
Elke retourpintransactie staat afzonderlijk op uw bankafschrift als bijschrijving met dezelfde informatie als u gewend bent van een pintransactie. Uiteraard is het bedrag bijgeschreven in plaats van afgeschreven.
Kan ik ook contant betaalde bedragen Retourpinnen?
Nee. Retourpinnen kan alleen als de aanschaf met uw betaalpas of contactloos afgerekend is. De winkelier heeft daarom de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten.
Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:
- De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
- De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
- U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
- U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
- De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos afgerekend.
Hoe werkt Retourpinnen?
Kan ik met Retourpinnen ook borg terugkrijgen?
Ja. Winkeliers kunnen ook borg teruggeven via Retourpinnen. De oorspronkelijke transactie moet met de betaalpas of contactloos zijn afgerekend. Hiervoor is de pinbon van de verhuur nodig.
Ik heb contactloos betaald. Kan ik mijn aankoop Retourpinnen?
Contactloze betalingen kunnen via Retourpinnen terugbetaald worden. Het maakt daarbij niet uit of de contactloze betaling via de betaalpas, telefoon of wearable is gedaan.
Contactloos Retourpinnen kan ook.
De winkelier biedt Retourpinnen aan, maar ik wil liever mijn geld contant terug. Ben ik verplicht om aan Retourpinnen mee te werken?
De verkoopvoorwaarden van de winkelier geven aan hoe retouren worden afgehandeld. Hierin kan een bepaling zijn opgenomen dat retouren terugbetaald worden via hetzelfde betaalmiddel als is gebruikt bij de oorspronkelijke betaling. Heeft u met uw pas of contactloos afgerekend, dan krijgt u uw geld terug via Retourpinnen.
Werkt Retourpinnen overal hetzelfde?
Op hoofdlijnen werkt Retourpinnen overal hetzelfde in Nederland. Er kunnen echter kleine verschillen zijn, bijvoorbeeld in de bediening van de betaalautomaat. Deze verschillen ontstaan doordat ieder betaalautomaatmerk net iets anders werkt.
Is er een pincode vereist bij Retourpinnen
In Nederland hoeft u geen pincode in te toetsen bij Retourpinnen.
Hoe herken ik een retourpintransactie op mijn bankrekeningafschrift?
Elke retourpintransactie staat afzonderlijk op uw bankafschrift als bijschrijving met dezelfde informatie als u gewend bent van een pintransactie. Uiteraard is het bedrag bijgeschreven in plaats van afgeschreven.
Kan ik ook contant betaalde bedragen Retourpinnen?
Nee. Retourpinnen kan alleen als de aanschaf met uw betaalpas of contactloos afgerekend is. De winkelier heeft daarom de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten.
Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:
- De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
- De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
- U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
- U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
- De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos afgerekend.
Tot welk bedrag is Retourpinnen mogelijk?
Retourpinnen is in beginsel mogelijk tot het bedrag van uw oorspronkelijk met uw pas afgerekende aankoop. De winkelier heeft de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten. De winkelier kan er voor kiezen het gebruik van Retourpinnen alleen aan te bieden boven of onder een bepaald bedrag.
Komt ook een deel van mijn aankoop voor Retourpinnen in aanmerking?
Ja. U heeft recht op de terugbetaling van het volledige of een deel van het transactiebedrag.
Hoe lang na mijn aankoop is Retourpinnen mogelijk?
Dit is uitsluitend afhankelijk van de retourvoorwaarden van de winkelier.
Kan ik direct beschikken over het geld dat ik terugkrijg via Retourpinnen?
Nee dit kan niet. U krijgt van de winkelier een ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld naar u onderweg is. De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag op uw bankrekening bijgeschreven.
Kan iemand anders mijn artikel terugbrengen en dan gebruik maken van Retourpinnen?
Ja, maar het is niet toegestaan om uw betaalpas aan iemand anders mee te geven.
U kunt zelf kiezen welke betaalpas u voor Retourpinnen gebruikt. Degene die voor u uw artikel terugbrengt naar de winkel kan daarom zijn eigen betaalpas gebruiken. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.Maakt het uit welke betaalpas ik aanbied voor de retourpintransactie?
Nee. U kunt zelf kiezen welke betaalpas u voor Retourpinnen gebruikt. Dit mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is. Ook bijvoorbeeld van degene die voor u een artikel terugbrengt.
Het retourbedrag wordt de eerstvolgende dag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.
Ik heb met een pas betaald. Kan ik mijn aankoop Retourpinnen?
Betalingen met een pas kunnen via Retourpinnen terugbetaald worden. De pas van de betaling en de betaalpas die gebruikt wordt voor Retourpinnen hoeven niet dezelfde te zijn. Bijvoorbeeld van degene die voor u een artikel terugbrengt.
Contante betalingen of betalingen met cadeaukaarten, tegoedvouchers, betalingen op internet (met uitzondering van creditcard) et cetera komen niet in aanmerking voor Retourpinnen. Bij een retourtransactie zal de winkelier aangeven via welk betaalmiddel u uw geld terug krijgt.
Is mijn betaalpas/rekening geschikt voor Retourpinnen?
Het maakt niet uit door welke bank uw pas is uitgegeven. De betaalpas die gebruikt wordt bij het Retourpinnen mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is. Bijvoorbeeld van degene die voor u een artikel terugbrengt.
Hoe merk ik het verschil tussen een pinbetaling en een retourpintransactie?
Retourpinnen kan alleen bij winkeliers die dit aan hun klanten aanbieden. Op de retourpinbon staat duidelijk vermeld dat het een teruggave (creditering) betreft. Op uw rekeningafschrift staat het bedrag bijgeschreven, in plaats van afgeschreven.
Hoe werkt Retourpinnen?
- De ondernemer start Retourpinnen.
- Steek uw betaalpas in de betaalautomaat en bevestig het transactiebedrag.
Dit kan ook contactloos. - De boodschap “teruggave” of “terugbetaling” op de betaalautomaat en de retourpinbon geven aan dat Retourpinnen gelukt is.
- U ontvangt een door de winkelier ondertekende retourpinbon ter bevestiging.
- De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op uw bankrekening.
Lees meer of bekijk de animatie over Retourpinnen.
Pinbon nodig voor Retourpinnen
Niet geslaagde transactie Retourpinnen
Terminologie