Veelgestelde vragen

  • Wat gaat er veranderen voor kaartbetalingen aan de toonbank?

    Aan de toonbank en bij geldautomaten verandert er verder niks voor u. Met uw vernieuwde betaalpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent.

    De meeste betaalpassen van Nederlandse banken zijn nu van de merken Maestro en V PAY. Aan veel Nederlandse kassa’s kunt u daarom tot nu toe alleen betalen met de betaalpassen van die twee merken.

    In plaats van het logo van Maestro of V PAY ziet u op de vernieuwde betaalpas het logo van Mastercard of Visa. Met de vernieuwde betaalpas kunt u op veel meer plekken afrekenen. Online en in winkels, in Nederland, Europa en daarbuiten. 

    Vanaf wanneer kan ik bij Nederlandse kassa’s met mijn vernieuwde betaalpas betalen?

    Dat is nu al mogelijk. Bijna alle betaalautomaten in Nederland zijn geschikt of afgelopen periode aangepast voor acceptatie van de vernieuwde betaalpas.  Ondernemers kunnen dat met stickers en borden aan hun voordeur en kassa’s aangeven.

    Verandert er iets voor mij als gevolg van het invoeren van de vernieuwde betaalpassen?

    De komende jaren krijgen steeds meer Nederlandse consumenten een vernieuwde betaalpas van het merk Visa Debit of Debit Mastercard. 

    Met een vernieuwde betaalpas kunt u op veel meer plekken afrekenen. Online en in winkels, in Nederland, Europa en daarbuiten. Aan de toonbank en bij geldautomaten verandert er verder niks voor u. Met uw vernieuwde betaalpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent.

    Heeft u nog een geldige betaalpas van het merk Maestro of V PAY dan verandert er niets. U kunt daarmee gewoon blijven betalen en geld opnemen, overal in Nederland.

    Wat is het verschil tussen een betaalpas (debitkaart) en een creditkaart?

    De vernieuwde betaalpas is een debitkaart. Daarmee wordt het bedrag dat u (online) uitgeeft direct van uw betaalrekening afgeschreven. Dit is anders dan met een creditkaart, waarbij u koopt op krediet. Dan betaalt u later het geld terug.

    Bij een creditkaart kunt u meer uitgeven dan het bedrag dat op uw betaalrekening staat, maar daar betaalt u vaak ook een hoge rente voor.

    Bij sommige aankopen heeft een creditkaart extra voordelen, zoals aankoop- of aflevergarantie, prijsbescherming en reisverzekering. Dit verschilt per bank.
    Deze voordelen heeft u niet bij de vernieuwde betaalpas.

  • Wat is contactloos betalen?

    Contactloos betalen is snel en makkelijk betalen door een betaalpas, mobiele telefoon of wearable kort dichtbij de betaalautomaat te houden. Bij bedragen tot en met € 50,- is meestal geen pincode nodig. Boven dit bedrag moet u wel altijd een pincode intikken op de betaalautomaat of de digitale betaalpas op uw smartphone ontgrendelen met uw vinger, uw face-ID of uw mobiele pincode.

    Waar kan ik contactloos betalen?

    Een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen is te herkennen aan bijgaand logo. Het staat op de zijkant van de betaalautomaat of in het scherm. Het geeft de plaats aan waar u de betaalpas, mobiel of wearable tegen de automaat moet houden als u wilt betalen.

       

    In Nederland zijn alle betaalautomaten geschikt voor contactloos betalen.

    Wat zijn de voordelen van contactloos betalen?

    Contactloos betalen is Snel, Safe en Simpel!

    Snel

    • Vooral bij het betalen van kleine bedragen, want bij bedragen tot en met € 50,- hoeft u geen pincode in te toetsen. Gemiddeld is een contactloze betaling 10 seconden sneller dan een ‘gewone’ (contactrijke) pinbetaling.
    • Zorgt voor kortere wachttijden bij de kassa.

    Safe

    • Pinnen is voor ondernemers veiliger dan contant. Dit geldt voor ‘gewoon’ pinnen maar ook voor contactloos betalen.
    • Ook voor u als consument is contactloos betalen veiliger. Criminelen hebben namelijk minder de mogelijkheid om uw pincode af te kijken.
    • Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. Zo worden ook contactloze betalingen altijd online geautoriseerd. Het berichtenverkeer om een contactloze betaling tot stand te brengen, is cryptografisch beveiligd, net zoals bij ‘gewone’ pinbetalingen.

    Simpel

    • Voor bedragen tot en met € 50,- hoeft u geen pincode in te toetsen. En doordat u de betaalpas niet meer in de betaalautomaat hoeft te steken, kunt u de betaalpas ook niet meer vergeten er weer uit te halen.

    Welke bedragen kan ik contactloos betalen?

    Contactloos betalen kan voor elk bedrag maar is extra handig voor bedragen tot en met € 50,- omdat dan meestal geen pincode nodig is. Boven dit bedrag moet u wel altijd een pincode intikken op de betaalautomaat of de digitale betaalpas op uw smartphone ontgrendelen met uw vinger, uw face-ID of uw mobiele pincode.

    Hoe kan ik controleren welke betaling ik heb gedaan?

    Het beeldscherm van de betaalautomaat geeft altijd aan wat u betaalt. U kunt ook op de bon zien dat u contactloos heeft betaald, en voor welk bedrag precies. Krijgt u geen bon, of twijfelt u over een betaling en wilt u dit achteraf controleren, dan kunt u via uw bankafschrift, internetbankieren of bankapp zien welke betalingen zijn uitgevoerd.

    Kan ik ook in het buitenland contactloos betalen?

    Jazeker en op steeds meer plaatsen. Als het contactloos betalen-logo (zie onder) in combinatie met het Maestro- of V PAY-logo zowel op uw pas als op of bij de betaalautomaat wordt afgebeeld, dan kunt u ook in het buitenland contactloos betalen met zowel betaalpas als mobiele telefoon.

    Contactloos betalen-logo

    Is contactloos betalen veilig?

    Ja, contactloos betalen is veilig. Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. Zo worden ook contactloze betalingen altijd online geautoriseerd. Het berichtenverkeer om een contactloze betaling tot stand te brengen, is cryptografisch beveiligd, net zoals bij ‘gewone’ pinbetalingen. Contactloos betalen voor kleine bedragen zonder pincode is bovendien veilig omdat er minder gelegenheid is voor dieven om de pincode af te kijken.

    Een hardnekkig verhaal doet de ronde dat kwaadwillenden met een speciale betaalautomaat via contactloze betalingen consumenten geld afhandig kunnen maken. Onnodige bangmakerij. Een dergelijke fraude is nog niet voorgekomen en is ook niet waarschijnlijk noch lucratief voor kwaadwillenden. Ten eerste moet de afstand tussen de betaalautomaat en de betaalpas of mobiele telefoon heel klein zijn. Zit de betaalpas in een tas of portemonnee dan is dat al niet te doen. Daarnaast moet een betaalautomaat altijd geregistreerd worden om er transacties mee te kunnen doen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor criminelen. Bovendien zou het gaan om een bedrag van maximaal € 100,-. Mocht er toch sprake zijn van misbruik dan vergoedt de bank de schade.

    Maakt het voor de ondernemer uit of ik contactloos betaal met mijn betaalpas of mobiele telefoon?

    Dat maakt voor de ondernemer niet uit. De betaalpassen en mobiele telefoons waarmee contactloos betaald kan worden werken allemaal met dezelfde NFC-technologie en standaarden (NFC staat voor Near Field Communication). Ook de kosten zijn voor de ondernemer hetzelfde. Er kan wel een verschil zijn in handelingen. Bij bedragen tot en met € 50,- is meestal geen pincode nodig. Boven dit bedrag moet u wel altijd een pincode intikken op de betaalautomaat of de digitale betaalpas op uw smartphone ontgrendelen met uw vinger, uw face-ID of uw mobiele pincode.

    Wat zijn de voordelen van contactloos betalen voor een ondernemer?

    Naast de voordelen voor u als klant – zoals snelheid en gemak – is contactloos betalen voor ondernemers goedkoper. Uit onderzoek blijkt dat een contactloze betaling gemiddeld € 0,15 kost voor ondernemers, een gemiddelde contante betaling € 0,25 en een gemiddelde pinbetaling € 0,19. Dat contactloos betalen voor ondernemers goedkoper is dan ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen, ligt vooral aan de transactietijd (tijd=geld) en niet zozeer aan het tarief dat de ondernemer betaalt, want dat is hetzelfde.

    Waarom ondersteunen de banken deze betaalmethode waarbij meestal geen pincode nodig is?

    Voor kleine bedragen is contactloos betalen sneller en makkelijker dan ‘gewoon’ pinnen. Contactloos betalen wint aan populariteit overal waar snelheid bij het afrekenen een rol speelt, denk aan terrassen, cafés, fastfoodbedrijven, kantines, stationswinkels en bijvoorbeeld bakkers. Doordat de betaalpas niet meer hoeft te worden ingevoerd, kan deze niet meer zo snel worden vergeten. Bovendien is er minder kans dat een dief of zakkenroller de pincode afkijkt.

    Als u geen gebruik wilt maken van contactloos betalen, informeer dan bij uw bank hoe u dit kunt regelen.

    Kan ik onbeperkt contactloos betalen zonder pincode?

    Nee, u kunt niet onbeperkt contactloos betalen zonder pincode. Voor de veiligheid zijn er limieten ingesteld. Bij bedragen tot en met € 50,- hoeft u de pincode in principe niet in te voeren. Bij bedragen boven de € 50,- moet u wel altijd uw pincode invoeren. Daarnaast geldt er een limiet van € 100,- voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode. Betaalt u met de betaalpas en wordt de limiet van € 100,- bereikt, dan moet u alsnog de pincode invoeren. Doet u de contactloze betaling met uw mobiele telefoon en wordt de limiet van € 100,- bereikt, dan moet de pincode op de mobiele telefoon worden ingevoerd. Na invoer van de pincode staat de teller voor contactloos betalen, zonder pincode, weer op nul. Zie ook onderstaand schema.

    De teller voor contactloos betalen zonder pincode wordt ook weer op nul gezet als u:

    • een contactloze betaling boven de € 50,- doet (want dan is pincode vereist), of
    • een ‘gewone’ pinbetaling doet (want dan moet u de pas insteken en is pincode vereist), of
    • geld opneemt bij een geldautomaat (want ook dan moet u de pas insteken en is pincode vereist).

    Zijn de limieten voor contactloze betalingen zonder pincode tijdsgebonden?

    Nee, de limieten voor contactloze betalingen zijn niet tijdsgebonden. Bij bedragen tot en met € 50,- is meestal geen pincode nodig. De limiet van € 100,- voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode kan in een dag bereikt worden, maar ook pas na een langere periode.

    Zodra de limiet van € 100,- bereikt is, moet u afhankelijk van de manier waarop u contactloos betaalt, uw pincode invoeren op de betaalautomaat of op de mobiele telefoon. Hierna staat de teller voor contactloos betalen zonder pincode weer op nul.

    Bij ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen met een betaalpas druk je op OK om de betaling te bevestigen. Hoe geef je toestemming voor een contactloze betaling?

    Door de contactloze betaalpas/mobiele telefoon tegen de betaalterminal aan te houden, bevestigt u de betaling. Ook geeft de betaalautomaat een akoestisch signaal (drie korte piepjes), als teken dat de betaling correct is uitgevoerd. Bij een betaling met de mobiele telefoon trilt deze ook ter bevestiging.

    Kan het gebeuren dat ik ergens ongemerkt en ongewild contactloos betaal?

    Het idee dat er met een mobiele telefoon of betaalpas vanuit een tas, portemonnee of broekzak ergens ongemerkt of ongewild betaald wordt, is niet erg realistisch en is in de praktijk ook nog niet voorgekomen. Ten eerste moet de afstand tussen de betaalautomaat en de betaalpas of mobiele telefoon heel klein zijn. Bij een betaalpas die in een tas of portemonnee zit wordt dat dus al lastig, net als bij een mobiele telefoon die in je tas of broekzak zit. En als je meerdere contactloze passen in je portemonnee of telefoonhoesje hebt (andere betaalpassen, OV-chipkaart) dan storen die met elkaar en werkt het ook niet. Daarnaast moet een betaalautomaat altijd geregistreerd worden om er transacties mee te kunnen doen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor criminelen. Bovendien zou het gaan om een bedrag van maximaal € 50,- in een keer of € 100,- aan kleine aaneengesloten betalingen. Mocht er toch sprake zijn van misbruik dan vergoedt de bank de schade.

    Stoort de contactloze betaalpas of mobiele telefoon met andere contactloze passen, zoals de OV-chipkaart?

    Ja, dat kan voorkomen. Contactloze passen en uw mobiele telefoon maken gebruik van NFC-radiosignalen (Near Field Communication). Steeds meer passen maken daar gebruik van. Als er meerdere NFC-kaarten tegelijk worden aangeboden aan een kaartlezer dan kan de kaartlezer de verschillende NFC-signalen niet goed uit elkaar houden. Dit geldt dus ook voor een mobiele telefoon met een hoesje waar verschillende passen in zitten. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we om hem uit de portemonnee te halen en los tegen de betaalautomaat te houden. Bij de mobiele telefoon gaat het er om dat de pasjes niet achter of voor de telefoon zitten tijdens de contactloze betaling.

    Hoe werkt contactloos betalen bij een verkoopautomaat?

    Contactloos betalen bij een verkoopautomaat werkt net iets anders dan bij een gewone betaalautomaat. Omdat er geen pincode kan worden ingevoerd bij een verkoopautomaat is het maximum bedrag € 50,-. Heeft u meer dan € 100,- aan contactloze betalingen achter elkaar gedaan dan wordt uw betaling gestopt en moet u op een andere manier betalen, bijvoorbeeld contant. Of u doet eerst ergens anders een betaling waar wel een pincode voor vereist is.

    Met uw smartphone kunt u altijd terecht bij een verkoopautomaat met contactloze betaalmogelijkheid: de digitale betaalpas op uw mobiele telefoon kunt u namelijk voor de betaling ontgrendelen met uw vinger, uw face-ID of uw mobiele pincode als dat nodig is.

  • Hoe kan ik een betaalpas aanvragen die geschikt is voor contactloos betalen?

    De meeste Nederlandse banken beschikken over een betaalpas, mobiele pas of wearable waarmee contactloos kan worden betaald. Vraag er naar bij uw bank

    Hoe kan ik zien of ik met mijn betaalpas contactloos kan betalen?

    Als er een ‘contactloos’ symbool op de betaalpas staat, kunt u contactloos betalen. Op de betaalautomaat zelf of op het scherm is het contactloos betalen-logo te zien. Het geeft de plaats aan waar u uw betaalpas of mobiel tegen de betaalautomaat moet houden bij het contactloos betalen.

                                     

    Contactloos symbool op uw pas               Contactloos betalen-logo op betaalautomaat

    Hoe werkt contactloos betalen met de betaalpas?

    NFC

    Contactloos betalen werkt op basis van Near Field Communication, afgekort als NFC. De contactloze betaalpas heeft een antenne die op korte afstand draadloos de betaalgegevens doorstuurt naar de betaalautomaat. De betaalautomaat controleert de betaling met de bank en keurt deze direct goed of af, net als bij een traditionele pinbetaling waarbij u de betaalpas insteekt.

    Bij contactloos betalen moet u de betaalpas kortstondig dichtbij de betaalautomaat houden om te betalen. Bij bedragen tot en met € 50,- is geen pincode nodig. Boven dit bedrag moet u wel altijd een pincode intikken op de betaalautomaat.

    Is het bedrag € 50,- of lager

      

    • controleer het bedrag en houd uw pas kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
    • drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is

    Is het bedrag hoger dan € 50,-

       

    • controleer het bedrag en houd uw pas kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
    • haal de pas weg na de pieptoon
    • toets uw 4-cijferige pincode in op de betaalautomaat en druk op OK
    • drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is

    Kan ik ook nog ‘gewoon’ blijven pinnen met mijn betaalpas?

    Met een betaalpas met contactloze betaalfunctie kunt u ook ‘gewoon’ pinnen (door het insteken van de betaalpas en invoeren van de juiste pincode).

    Is de contactloze betaalpas te kraken, zoals bij de OV-chipkaart is gebeurd?

    De OV-chipkaart maakt gebruik van een ander type chip. De passen zijn dus niet met elkaar te vergelijken. Contactloos betalen met de betaalpas maakt gebruik van de EMV-chiptechnologie op de pas. Deze chip kent een zeer hoog beveiligingsniveau. Verder worden de betalingen met betaalpassen altijd online geverifieerd door de centrale computer van de bank, ook contactloze betalingen.

    Kan iemand contactloos betalen met mijn betaalpas als deze verloren of gestolen is?

    Tot het moment van blokkeren kan de betaalpas worden gebruikt. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 100,-. Is uw betaalpas na verlies of diefstal door iemand anders gebruikt voor contactloos betalen zonder pincode? Dan vergoedt de bank het bedrag dat is afgeboekt. Tenzij sprake is van grove nalatigheid, opzet of frauduleus handelen. U kunt de voorwaarden checken bij uw bank.

    Bij verlies of diefstal moet u uw betaalpas zo snel mogelijk blokkeren. Met de mobiele app van uw bank kunt u dat meestal zelf doen en anders belt u het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag.  Met een snelle melding van verlies of diefstal van uw betaalpas kan niemand meer bij uw geld en voorkomt u schade. Heeft u geen bank app draag dan het meldnummer bij u of zet dit in uw telefoon.

    Is bij een contactloze betaling skimming mogelijk?

    Nee, bij contactloos betalen is Skimming niet mogelijk. Bij contactloos betalen betaalt u door uw pas tegen de betaalautomaat te houden. Daarbij kunnen de gegevens van de magneetstrip niet gekopieerd worden. Bij contactloze betalingen van kleine bedragen waarbij de pincode niet wordt gebruikt kan bovendien de pincode niet worden afgekeken (zogenoemde Shouldering).

    Storen contactloze betaalpassen met elkaar?

    Als meerdere contactloze betaalpassen tegelijk worden aangeboden aan de kaartlezer, dan zouden de passen met elkaar kunnen storen. Vindt er wel een betaling plaats, dan zal dat zijn met de pas die als eerste contact heeft gemaakt met de betaalautomaat. Het te betalen bedrag wordt niet van meerdere rekeningen tegelijk afgeschreven. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we om hem uit de portemonnee te halen en los tegen de betaalautomaat te houden.

  • Hoe kan ik mobiel contactloos betalen?

    Net zoals met een betaalpas moet u de mobiele telefoon kortstondig dichtbij de betaalautomaat houden om te betalen. Bij bedragen tot en met € 50,- is het meestal niet nodig om de digitale betaalpas op uw smartphone te ontgrendelen. Boven dit bedrag moet u wel altijd uw digitale betaalpas ontgrendelen, met uw vinger, uw face-ID of uw mobiele pincode. Hoe het werkt leest u hier…

    Mobiel contactloos betalen kan ook met Apple Pay. Hier leest u hoe dit werkt…

    Waar zit de NFC-antenne op mijn mobiele telefoon?

    Anders dan bij de betaalautomaat is dat op de mobiele telefoon niet aan de buitenkant te zien. Maar de NFC-antenne zit meestal aan de achterkant van het toestel waarbij de precieze locatie verschilt per toestel. U kunt hier kijken waar de NFC-antenne ongeveer zit op de meeste voorkomende Android mobiele telefoons.

    Hoe werkt contactloos betalen met de mobiele telefoon?

    Een mobiele telefoon waarmee contactloos kan worden betaald, bevat een ‘virtuele betaalpas’ op de telefoon. Met behulp van Near Field Communication (NFC) worden vanuit deze virtuele betaalpas de betaalgegevens doorgestuurd naar de betaalautomaat. De betaalautomaat controleert de betaling met de bank en keurt deze direct goed of af, net als bij een pinbetaling waarbij u de betaalpas insteekt. Lees meer …

    Kan iemand contactloos betalen met mijn mobiele telefoon als deze verloren of gestolen is?

    Bij verlies of diefstal moet u uw betaalpas (want die is gekoppeld aan uw mobiele telefoon) zo snel mogelijk blokkeren. U belt daarvoor het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag.  Met een snelle melding van verlies of diefstal kan niemand meer bij uw geld en voorkomt u schade. Draag het meldnummer bij u of zet dit in een andere telefoon. 

  • Kan ik in het buitenland ook pinnen?

    Wanneer ondernemers in het buitenland betalingen met Maestro of V PAY accepteren, dan kunt u daar met uw Nederlandse betaalpas afrekenen.

    De meeste banken blokkeren passen voor betalen en geld opnemen buiten Europa. Wie naar een land buiten Europa gaat moet zijn betaalpas ‘aanzetten’. Dit kan via de app, internetbankieren, telefonisch of (indien mogelijk) bij een bankkantoor. Welk land tot Europa wordt gerekend verschilt per bank. Informeer bij uw bank voordat u op reis gaat of uw bestemming tot Europa behoort.

    Lees meer over pinnen in het buitenland op 10 tips om veilig te betalen op vakantie.

    Mijn betaalpas is beschadigd, wat moet ik doen?

    Neem contact op met uw bank die de betaalpas uitgegeven heeft.

    Mijn betaalpas is kwijt/gestolen, wat moet ik doen?

    Bij verlies of diefstal moet u uw betaalpas zo snel mogelijk blokkeren. Met de mobiele app van uw bank kunt u dat meestal zelf doen en anders belt u het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag.  Met een snelle melding van verlies of diefstal van uw betaalpas kan niemand meer bij uw geld en voorkomt u schade. Heeft u geen bank app draag dan het meldnummer bij u of zet dit in uw telefoon. 

    Ik wil graag een betaalpas aanvragen

    Neem contact op met uw bank als u een nieuwe betaalpas wilt bestellen. Via deze website kunt u geen betaalpas aanvragen.

    Is het mogelijk om de limiet van mijn betaalpas te verhogen?

    U kunt zelf de limiet van de betaalpas aanpassen via internetbankieren, de mobiele bankapp of klantenservice van uw bank. Dit is handig als u bijvoorbeeld wilt pinnen bij het afleveren van goederen. 

    Wat is de limiet van mijn betaalpas?

    De bank die de betaalpas uitgeeft bepaalt de limiet van uw betaalpas. De meeste banken hanteren een vast maximumbedrag per dag voor geldopnames en betalingen bij een betaalautomaat.

    U kunt zelf de limiet van de betaalpas aanpassen via internetbankieren, de mobiele bankapp of klantenservice van uw bank. Dit is handig als u bijvoorbeeld wilt pinnen bij het afleveren van goederen. 

  • Komt het voor dat fraudeurs met mobiele betaalautomaten stiekem bedragen van contactloze betaalpassen afboeken? (contactloos zakkenrollen)

    Nee, dat komt niet voor, vooral omdat dat soort frauduleuze contactloze betalingen heel makkelijk getraceerd kunnen worden. Een fraudeur die dit zou doen, zou heel snel door de mand vallen en opgepakt worden.

    Daarnaast is het best lastig om met een mobiele betaalautomaat stiekem een succesvolle betaling uit te voeren. De automaat moet een paar tellen op minder dan 5 cm rustig naast een contactloze betaalpas worden gehouden. Er mogen geen andere contactloze passen in de buurt zijn (zoals een ID-kaart, rijbewijs of contactloos deurpasje). Als het dan toch zou lukken, kan de buit nooit meer dan 100 euro zijn. Die kleine buit komt altijd terecht op een heel makkelijk te traceren zakelijke bankrekening. Met zo’n hoge pakkans loont dat niet.

    Komt klonen van NFC betaalpassen voor?

    Nee, omdat de betaalchip op contactloze betaalpassen heel goed cryptografisch beveiligd is. Het is fraudeurs nog nooit gelukt om een contactloze betaalchip te klonen. Ook de naam van de pashouder kon tot nu toe niet contactloos door fraudeurs worden uitgelezen.

    Is in- en uitchecken met een betaalpas wel veilig?

    Ja, dat is net zo veilig als met uw betaalpas contactloos betalen aan de winkelkassa. Inmiddels zijn in Nederland bijna negen van de tien betalingen met een contactloze betaalpas.

    De contactloze kaartlezers om in en uit te checken voor het OV staan voor iedereen goed zichtbaar opgesteld (ook voor bewakers en controleurs) en kunt u makkelijk herkennen. U kunt die net zo veilig gebruiken als betaalautomaten in winkels.

    Om een contactloze transactie te kunnen onderscheppen, zou een fraudeur een eigen onopvallende kaartlezer op minder dan 5 cm van de OV-kaartlezer moeten houden. Op armlengte afstand zou een fraudeur al een enorme accu nodig hebben en een hele grote, gevoelige antenne. Er mogen ook geen andere storende radiosignalen tussenkomen.
    Als het al zou lukken om een contactloze transactie te onderscheppen dan zijn alle gevoelige gegevens cryptografisch sterk versleuteld, onleesbaar en onbruikbaar voor fraudeurs. 

  • Is mijn pincode te kraken?

    Er zijn geen gevallen bekend van het kraken van de pincode op de chip van een betaalpas. De pincode staat niet op de magneetstrip.

    Het is wel mogelijk om uw pincode af te kijken of te onderscheppen wanneer u die intypt. Scherm daarom het toetsenbord goed af wanneer u uw pincode intypt en waarschuw de politie als u merkt dat er met een betaal- of geldautomaat is geknoeid.

    Welke methoden past een crimineel toe om aan mijn pincode te komen?

    Er zijn helaas meerdere methoden maar de meest voorkomende zijn:

    – Over de schouder meekijken
    Scherm het intoetsen van uw pincode goed af door bijvoorbeeld uw andere hand, of uw portemonnee, erboven te houden.

    – Neptoetsenbord
    Met een neptoetsenbord over de betaal- of geldautomaat kunnen criminelen een pincode bemachtigen. Attendeer het winkelpersoneel indien u vermoedt dat er iets mis is met de betaalautomaat. Vermoedt u dat er gerommeld is aan de geldautomaat, neemt u dan contact op met het landelijk meldpunt Onveilige Betaalsituaties 030 283 65 55, maandag t/m zaterdag van 8.30 tot 18.00 uur en op zondag van 11.00 tot 18.00 uur.

    – Bankmedewerker of politie?
    Criminelen kunnen zich voordoen als een medewerker van uw bank of politie. Echte bankmedewerkers en politieagenten zullen u nooit om uw pincode vragen. Houd deze daarom altijd geheim.

    Kijk voor meer informatie ook op veiligbankieren.nl

    Ik heb mijn pincode (per ongeluk) aan iemand anders verteld, wat moet ik doen?

    Het is verstandig om uw betaalpas zo snel mogelijk te laten blokkeren. Dit voorkomt dat er misbruik van uw betaalpas gemaakt wordt. Met de mobiele app van uw bank kunt u dat meestal zelf doen en anders belt u het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag.  Heeft u geen bank app draag dan het meldnummer bij u of zet dit in uw telefoon.

    Ik heb 3 keer een verkeerde pincode ingetoetst, wat moet ik doen?

    Uw betaalpas is geblokkeerd, neem contact op met de bank die deze betaalpas heeft uitgegeven.

  • Mogen winkeliers geld vragen voor een pinbetaling?

    Sinds begin 2019 is het overal in de EU bij wet verboden om een toeslag voor een pinbetaling bij een consument in rekening te brengen, ongeacht het bedrag. Een ondernemer die dit doet is in overtreding van die wet. Een winkelier mag aan consumenten dus niet meer bijvoorbeeld 10 eurocent extra vragen om te pinnen, ook niet bij kleine bedragen.

    Mogen winkeliers pinbetalingen afronden?

    Afronden op 0 eurocent of 5 eurocent mag alleen wanneer u met contant geld betaalt. Met betaalmiddelen zoals de pinpas betaalt u het exacte bedrag.
    Zie ook de informatie op de website van de rijksoverheid.

    Wat weet een winkelier van mij als ik met mijn betaalpas betaal?

    De winkelier weet niks wat naar u persoonlijk herleidbaar is: geen naam, geen adres, zelfs niet uw IBAN of het nummer van uw betaalpas. Daarom staat er in de krant soms een oproep van een winkelier die op zoek is naar een klant die met zijn betaalpas veel te veel of veel te weinig heeft betaald, door een vergissing van de winkelier. Met de betaalgegevens van de klant kan de winkelier die klant niet opsporen.

    Wat weet een bank van aankopen die ik met mijn betaalpas betaal?

    De bank registreert alles wat er op uw bankafschrift staat: het bedrag, de locatie van de aankoop en de datum van de aankoop . De bank mag uw herleidbare persoonsgegevens nooit zonder uw uitdrukkelijke toestemming aan iemand anders geven. De bank ontvangt geen digitale kassabon van de aankopen met uw betaalpas en weet dus bijvoorbeeld niet welke boodschappen u in de supermarkt heeft afgerekend.

  • Hoeveel fraude is in Nederland gepleegd met skimmen?

    Skimming komt in Nederland nagenoeg niet meer voor.
    Naar actuele fraudecijfers op website van Betaalvereniging Nederland ….

    Wanneer loop ik risico op skimming?

    Waar de betaalpas volledig in de automaat verdwijnt en u uw pincode intoetst, bestaat het risico op skimming.

    In Nederland komt eigenlijk geen skimming meer voor na de invoering van het nieuwe pinnen. Banken hebben daarnaast maatregelen getroffen zodat u veilig geld op kunt nemen bij geldautomaten en om uw betaalpas beter te beschermen tegen skimming.

    Wat is skimming?

    Skimming is diefstal van pasgegevens van de magneetstrip op betaalpassen. Daarbij zal de skimmer de pincode afkijken of aftappen. Door gebruik van de chip op de betaalpas of door contactloos te betalen wordt skimming tegengegaan.

  • Kan ik in het buitenland ook pinnen?

    Wanneer ondernemers in het buitenland betalingen met Maestro of V PAY accepteren, dan kunt u daar met uw Nederlandse betaalpas afrekenen.

    De meeste banken blokkeren passen voor betalen en geld opnemen buiten Europa. Wie naar een land buiten Europa gaat moet zijn betaalpas ‘aanzetten’. Dit kan via de app, internetbankieren, telefonisch of (indien mogelijk) bij een bankkantoor. Welk land tot Europa wordt gerekend verschilt per bank. Informeer bij uw bank voordat u op reis gaat of uw bestemming tot Europa behoort.

    Lees meer over pinnen in het buitenland op 10 tips om veilig te betalen op vakantie.

    Mijn betaalpas is kwijt/gestolen, wat moet ik doen?

    Bij verlies of diefstal moet u uw betaalpas zo snel mogelijk blokkeren. Met de mobiele app van uw bank kunt u dat meestal zelf doen en anders belt u het speciale meldnummer van uw bank, 7 dagen per week, 24 uur per dag.  Met een snelle melding van verlies of diefstal van uw betaalpas kan niemand meer bij uw geld en voorkomt u schade. Heeft u geen bank app draag dan het meldnummer bij u of zet dit in uw telefoon. 

  • Waarom is Retourpinnen geïntroduceerd

    Het aantal transacties met contant geld neemt af en daardoor is er steeds minder geld beschikbaar bij winkels. Daarnaast willen winkeliers heel graag minder contant geld in hun winkels hebben uit oogpunt van veiligheid. Retourpinnen is daarom op verzoek van de winkeliers mogelijk gemaakt door de Nederlandse banken.

    Waar kan ik Retourpinnen?

    Wanneer Retourpinnen mogelijk is, zal dat duidelijk zichtbaar zijn in de winkel. Wilt u het zeker weten vraagt dit dan na bij de winkelier.

    Retourpinnen kan uitsluitend worden toegepast op betaalautomaten die door een medewerker van de winkel bedient wordt. U kunt dus niet Retourpinnen bij een ‘onbemande’ verkoopautomaat.  

    Is Retourpinnen altijd mogelijk?

    Nee. Retourpinnen kan alleen bij winkeliers die dit aan hun klanten aanbieden. Daarnaast zijn er nog andere voorwaarden, u moet bijvoorbeeld uw oorspronkelijke betaling met een betaalpas of contactloos afgerekend hebben. De winkelier zal u informeren wanneer een retourtransactie in aanmerking komt voor Retourpinnen.

    Wat is Retourpinnen?

    Retourpinnen is een terugbetaling van de winkelier aan zijn klant. Het is als een omgekeerde betaling. U komt een artikel terugbrengen naar de winkel, waarvoor u geld of de borg terugkrijgt. U stopt uw betaalpas in een betaalautomaat en de winkelier stort het bedrag terug op uw bankrekening. Dit kan ook contactloos. Lees meer »

    Welke voorwaarden gelden er voor Retourpinnen?

    • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
    • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
    • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
    • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
    • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos afgerekend.

    Hoe herken ik een retourpintransactie op mijn bankrekeningafschrift?

    Elke retourpintransactie staat afzonderlijk op uw bankafschrift als bijschrijving met dezelfde informatie als u gewend bent van een pintransactie. Uiteraard is het bedrag bijgeschreven in plaats van afgeschreven.

    Kan ik ook contant betaalde bedragen Retourpinnen?

    Nee. Retourpinnen kan alleen als de aanschaf met uw betaalpas of contactloos afgerekend is. De winkelier heeft daarom de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten.

    Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

    • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
    • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
    • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
    • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
    • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos afgerekend.
  • Kan ik met Retourpinnen ook borg terugkrijgen?

    Ja. Winkeliers kunnen ook borg teruggeven via Retourpinnen. De oorspronkelijke transactie moet met de betaalpas of contactloos zijn afgerekend. Hiervoor is de pinbon van de verhuur nodig.

    Ik heb contactloos betaald. Kan ik mijn aankoop Retourpinnen?

    Contactloze betalingen kunnen via Retourpinnen terugbetaald worden. Het maakt daarbij niet uit of de contactloze betaling via de betaalpas, telefoon of wearable is gedaan.

    Contactloos Retourpinnen kan ook. 

    De winkelier biedt Retourpinnen aan, maar ik wil liever mijn geld contant terug. Ben ik verplicht om aan Retourpinnen mee te werken?

    De verkoopvoorwaarden van de winkelier geven aan hoe retouren worden afgehandeld. Hierin kan een bepaling zijn opgenomen dat retouren terugbetaald worden via hetzelfde betaalmiddel als is gebruikt bij de oorspronkelijke betaling. Heeft u met uw pas of contactloos afgerekend, dan krijgt u uw geld terug via Retourpinnen.

    Werkt Retourpinnen overal hetzelfde?

    Op hoofdlijnen werkt Retourpinnen overal hetzelfde in Nederland. Er kunnen echter kleine verschillen zijn, bijvoorbeeld in de bediening van de betaalautomaat. Deze verschillen ontstaan doordat ieder betaalautomaatmerk net iets anders werkt.

    Is er een pincode vereist bij Retourpinnen

    In Nederland hoeft u geen pincode in te toetsen bij Retourpinnen. 

    Hoe herken ik een retourpintransactie op mijn bankrekeningafschrift?

    Elke retourpintransactie staat afzonderlijk op uw bankafschrift als bijschrijving met dezelfde informatie als u gewend bent van een pintransactie. Uiteraard is het bedrag bijgeschreven in plaats van afgeschreven.

    Kan ik ook contant betaalde bedragen Retourpinnen?

    Nee. Retourpinnen kan alleen als de aanschaf met uw betaalpas of contactloos afgerekend is. De winkelier heeft daarom de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten.

    Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

    • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
    • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
    • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
    • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
    • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos afgerekend.

    Tot welk bedrag is Retourpinnen mogelijk?

    Retourpinnen is in beginsel mogelijk tot het bedrag van uw oorspronkelijk met uw pas afgerekende aankoop. De winkelier heeft de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten. De winkelier kan er voor kiezen het gebruik van Retourpinnen alleen aan te bieden boven of onder een bepaald bedrag.

    Komt ook een deel van mijn aankoop voor Retourpinnen in aanmerking?

    Ja. U heeft recht op de terugbetaling van het volledige of een deel van het transactiebedrag.

    Hoe lang na mijn aankoop is Retourpinnen mogelijk?

    Dit is uitsluitend afhankelijk van de retourvoorwaarden van de winkelier.

    Kan ik direct beschikken over het geld dat ik terugkrijg via Retourpinnen?

    Nee dit kan niet. U krijgt van de winkelier een ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld naar u onderweg is. De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag op uw bankrekening bijgeschreven. 

    Kan iemand anders mijn artikel terugbrengen en dan gebruik maken van Retourpinnen?

    Ja, maar het is niet toegestaan om uw betaalpas aan iemand anders mee te geven.
    U kunt zelf kiezen welke betaalpas u voor Retourpinnen gebruikt. Degene die voor u uw artikel terugbrengt naar de winkel kan daarom zijn eigen betaalpas gebruiken. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

    Maakt het uit welke betaalpas ik aanbied voor de retourpintransactie?

    Nee. U kunt zelf kiezen welke betaalpas u voor Retourpinnen gebruikt. Dit mag  een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is. Ook bijvoorbeeld van degene die voor u een artikel terugbrengt. 

    Het retourbedrag wordt de eerstvolgende dag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

    Ik heb met een pas betaald. Kan ik mijn aankoop Retourpinnen?

    Betalingen met een pas kunnen via Retourpinnen terugbetaald worden. De pas van de betaling en de betaalpas die gebruikt wordt voor Retourpinnen hoeven niet dezelfde te zijn. Bijvoorbeeld van degene die voor u een artikel terugbrengt.

    Contante betalingen of betalingen met cadeaukaarten, tegoedvouchers, betalingen op internet (met uitzondering van creditcard) et cetera komen niet in aanmerking voor Retourpinnen. Bij een retourtransactie zal de winkelier aangeven via welk betaalmiddel u uw geld terug krijgt.

    Is mijn betaalpas/rekening geschikt voor Retourpinnen?

    Het maakt niet uit door welke bank uw pas is uitgegeven. De betaalpas die gebruikt wordt bij het Retourpinnen mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is. Bijvoorbeeld van degene die voor u een artikel terugbrengt.

    Hoe merk ik het verschil tussen een pinbetaling en een retourpintransactie?

    Retourpinnen kan alleen bij winkeliers die dit aan hun klanten aanbieden. Op de retourpinbon staat duidelijk vermeld dat het een teruggave (creditering) betreft. Op uw rekeningafschrift staat het bedrag bijgeschreven, in plaats van afgeschreven.

    Hoe werkt Retourpinnen?

    • De ondernemer start Retourpinnen.
    • Steek uw betaalpas in de betaalautomaat en bevestig het transactiebedrag.
      Dit kan ook contactloos.
    • De boodschap “teruggave” of “terugbetaling” op de betaalautomaat en de retourpinbon geven aan dat Retourpinnen gelukt is.
    • U ontvangt een door de winkelier ondertekende retourpinbon ter bevestiging. 
    • De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op uw bankrekening.

    Lees meer of bekijk de animatie over Retourpinnen.

  • Ik ben mijn pinbon kwijtgeraakt. Kan ik alsnog gebruik maken van Retourpinnen?

    In principe niet. De winkelier moet kunnen bepalen of u uw eerdere aanschaf terug mag brengen. Om gebruik te maken van Retourpinnen is het daarnaast noodzakelijk dat u uw oorspronkelijke betaling met uw pas of contactloos heeft afgerekend. De winkelier moet dit kunnen controleren. 
    Is het voor de winkelier mogelijk (en is hij er toe bereid) om uw pinbon in zijn administratie terug te vinden dan kunt u toch wel gebruik maken van Retourpinnen.

    Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

    • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
    • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
    • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
    • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
    • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos.

    Kan ik van meerdere pinbonnen mijn geld terugkrijgen via één retourpintransactie?

    Ja dit kan.

    Kan ik meerdere keren van dezelfde kassabon items terugbrengen en een Retourpintransactie hebben?

    Ja dit kan.

  • Waar kan ik terecht als een retourpintransactie niet naar wens is verlopen?

    Het bedrag van de retourpintransactie wordt de volgende dag op uw rekening bijgeschreven. U kunt dus niet direct na de transactie over het geretourneerde bedrag beschikken. 

    U kunt na 2 dagen contact opnemen met de winkelier waar de retourpintransactie heeft plaatsgevonden. Houd de Retourpinbon bij de hand. De ondernemer heeft deze retourpinbon nodig om na te gaan of het retourbedrag naar u onderweg is.

    Wanneer de winkelier u geen duidelijkheid over de retourpintransactie kan geven, dan kunt u contact opnemen met de bank die hoort bij de betaalpas waarmee de retourpintransactie is uitgevoerd.

    De betaalautomaat geeft aan dat de retourpintransactie niet geslaagd is. Krijg ik een retourpinbon van deze geannuleerde Retourpintransactie?

    Nee. U ontvangt alleen een door de winkelier ondertekende retourpinbon ter bevestiging van een geslaagde retourpintransactie.

    De betaalautomaat geeft aan dat de retourpintransactie niet geslaagd is. Hoe kan dit en wat nu?

    De transactie is afgewezen door de bank van de winkelier, of er is iets misgegaan. U kunt met de winkelier een andere wijze van terugbetaling overeenkomen.

    Ik zou mijn geld terugkrijgen via Retourpinnen. Een dag erna bleek dat het geld niet op mijn rekening staat bijgeschreven. Waar is mijn geld gebleven?

    Wanneer het Retourpinnen is afgerond krijgt u van de winkelier een ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld naar u onderweg is. U kunt niet direct over het bedrag beschikken. De eerstvolgende werkdag staat het geld op uw bankrekening. Als dit niet het geval is kunt u informeren bij de winkelier wat er aan de hand is. Mocht de winkelier het ook niet weten en het bedrag is wel bij hem afgeschreven, dan kunt u bij uw bank een onderzoek laten instellen. Neem dan altijd de ondertekende retourpinbon mee.

    Ik zou mijn geld terugkrijgen via Retourpinnen. Vlak erna bleek dat het geld niet op mijn rekening staat bijgeschreven. Waar is mijn geld gebleven?

    Wanneer het Retourpinnen is afgerond krijgt u van de winkelier een ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld naar u onderweg is. U kunt niet direct over het bedrag beschikken. De eerstvolgende werkdag staat het geld op uw bankrekening.

  • Wat houdt de term ‘refund’ in?

    Retourpinnen is de term die in Nederland gebruikt wordt voor een terugbetaling van een winkelier aan zijn klant. U stopt uw betaalpas in de betaalautomaat en krijgt de volgende werkdag het bedrag terug op uw bankrekening.
    Deze manier van terugbetaling is ook buiten Nederland bekend. Vaak bekend als ‘refund’.

    U kunt de term ‘refund’ ook in Nederland tegenkomen. Bijvoorbeeld bij winkeliers die ook in het buitenland een vestiging hebben en daarom de dienst benoemen als ‘refund’ in plaats van Retourpinnen.

Confidental Infomation