• Contactloos betalen algemeen voor consumenten

    • Wat is contactloos betalen?

      Contactloos betalen is snel en makkelijk betalen door een betaalpas of mobiele telefoon dichtbij de betaalautomaat te houden. Bij bedragen tot en met € 25,- is geen pincode nodig. Dat is handig bij het afrekenen van een broodje, een kopje koffie of kleine boodschappen. Bij bedragen boven de € 25,- is wel een pincode nodig. De betaling wordt direct afgeschreven van uw bankrekening, net zoals bij ´gewoon’ (contactrijk) pinnen.

    • Waar kan ik contactloos betalen?

      U kunt op steeds meer plekken contactloos betalen. Een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen is te herkennen aan bijgaand logo. Het staat op de zijkant van de betaalautomaat of in het scherm. Het geeft de plaats aan waar u zowel de betaalpas of mobiel tegen de automaat kunt houden als u wilt betalen.

         

      Daarnaast is er speciaal promotiemateriaal voor op en bij de betaalautomaat, waar u betaalautomaten die geschikt zijn voor contactloos betalen ook aan kunt herkennen. Ook hangt er steeds meer promotiemateriaal in winkels waar contactloos betalen mogelijk is.

    • Wat zijn de voordelen van contactloos betalen?

      Contactloos betalen is Snel, Safe en Simpel!

      Snel

      • Vooral bij het betalen van kleine bedragen, want bij bedragen tot en met € 25,- hoeft u geen pincode in te toetsen. Gemiddeld is een contactloze betaling 10 seconden sneller dan een ‘gewone’ (contactrijke) pinbetaling.
      • Zorgt voor kortere wachttijden bij de kassa.

      Safe

      • Pinnen is voor ondernemers veiliger dan contant. Dit geldt voor ‘gewoon’ pinnen maar ook voor contactloos betalen.
      • Ook voor u als consument is contactloos betalen veiliger. Criminelen hebben namelijk minder de mogelijkheid om uw pincode af te kijken.
      • Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. Zo worden ook contactloze betalingen altijd online geautoriseerd. Het berichtenverkeer om een contactloze betaling tot stand te brengen, is cryptografisch beveiligd, net zoals bij ‘gewone’ pinbetalingen.

      Simpel

      • Voor bedragen tot en met € 25,- hoeft u geen pincode in te toetsen. En doordat u de betaalpas niet meer in de betaalautomaat hoeft te steken, kunt u de betaalpas ook niet meer vergeten er weer uit te halen.
    • Welke bedragen kan ik contactloos betalen?

      Contactloos betalen kan voor elk bedrag, maar is extra handig voor bedragen tot en met € 25,-, omdat u dan geen pincode hoeft in te voeren. U kunt ook bedragen boven de € 25,- contactloos betalen (en ook dat gaat snel en handig), maar dan moet u wel uw pincode invoeren.

    • Hoe kan ik controleren welke betaling ik heb gedaan?

      Het beeldscherm van de betaalautomaat geeft altijd aan wat u betaalt. U kunt ook op de bon zien dat u contactloos heeft betaald, en voor welk bedrag precies. Krijgt u geen bon, of twijfelt u over een betaling en wilt u dit achteraf controleren, dan kunt u via uw mobiel bankieren app of internetbankieren zien welke betalingen zijn uitgevoerd.

    • Kan ik ook in het buitenland contactloos betalen?

      Jazeker en op steeds meer plaatsen. Als het contactloos betalen-logo (zie onder) in combinatie met het Maestro- of V PAY-logo zowel op uw pas als op of bij de betaalautomaat wordt afgebeeld, dan kunt u ook in het buitenland contactloos betalen met zowel betaalpas als mobiele telefoon.

      Contactloos betalen-logo

    • Is contactloos betalen veilig?

      Ja, contactloos betalen is veilig. Contactloze betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als ‘gewone’ pinbetalingen. Zo worden ook contactloze betalingen altijd online geautoriseerd. Het berichtenverkeer om een contactloze betaling tot stand te brengen, is cryptografisch beveiligd, net zoals bij ‘gewone’ pinbetalingen. Contactloos betalen voor kleine bedragen zonder pincode is bovendien veilig omdat er minder gelegenheid is voor dieven om de pincode af te kijken.

      Een hardnekkig verhaal doet de ronde dat kwaadwillenden met een speciale betaalautomaat via contactloze betalingen consumenten geld afhandig kunnen maken. Onnodige bangmakerij. Een dergelijke fraude is nog niet voorgekomen en is ook niet waarschijnlijk noch lucratief voor kwaadwillenden. Ten eerste moet de afstand tussen de betaalautomaat en de betaalpas of mobiele telefoon heel klein zijn. Zit de betaalpas in een tas of portemonnee dan is dat al niet te doen. Daarnaast moet een betaalautomaat altijd geregistreerd worden om er transacties mee te kunnen doen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor criminelen. Bovendien zou het gaan om een bedrag van maximaal € 25,-. Mocht er toch sprake zijn van misbruik dan vergoedt de bank de schade.
      Bekijk hier de film over de veiligheid van Contactloos Betalen:

    • Is Nederland het eerste of enige land ter wereld dat deze manier van betalen introduceert?

      Nee, contactloos betalen via NFC (Near Field Communication) is een internationale standaard en wordt ook elders op de wereld gebruikt. Van ervaringen in het buitenland leren we ook in Nederland.

    • Kan iedere Nederlandse consument contactloos betalen?

      Ja, Nederlanders die contactloos willen betalen kunnen dit. Inmiddels zijn zo’n 22,1 miljoen betaalmiddelen – betaalpassen en mobiele telefoons – in omloop om contactloos mee te kunnen betalen. Heeft u nog geen betaalpas die geschikt is voor contactloos betalen? Vraag er dan naar bij uw bank.

    • Maakt het voor de ondernemer uit of ik contactloos betaal met mijn betaalpas of mobiele telefoon?

      Dat maakt voor de ondernemer niet uit. De betaalpassen en mobiele telefoons waarmee contactloos betaald kan worden werken allemaal met dezelfde NFC-technologie en standaarden (NFC staat voor Near Field Communication). Ook de kosten zijn voor de ondernemer hetzelfde. Er kan wel een verschil zijn in handelingen: als u een pincode moet intoetsen (bij betalingen boven € 25,- of als de limiet van € 50,- aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode bereikt is), dan doet u dat bij de mobiel betalen apps/wallets van de banken op uw telefoon in plaats van op de betaalterminal.

    • Wat zijn de voordelen van contactloos betalen voor een ondernemer?

      Naast de voordelen voor u als klant – zoals snelheid en gemak – is contactloos betalen voor ondernemers goedkoper. Uit onderzoek blijkt dat een contactloze betaling gemiddeld € 0,15 kost voor ondernemers, een gemiddelde contante betaling € 0,25 en een gemiddelde pinbetaling € 0,19. Dat contactloos betalen voor ondernemers goedkoper is dan ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen, ligt vooral aan de transactietijd (tijd=geld) en niet zozeer aan het tarief dat de ondernemer betaalt, want dat is hetzelfde.

    • Waarom ondersteunen de banken deze betaalmethode waarbij meestal geen pincode nodig is?

      Voor kleine bedragen is contactloos betalen sneller en makkelijker dan ‘gewoon’ pinnen. Contactloos betalen wint aan populariteit overal waar snelheid bij het afrekenen een rol speelt, denk aan terrassen, cafés, fastfoodbedrijven, kantines, stationswinkels en bijvoorbeeld bakkers. Doordat de betaalpas niet meer hoeft te worden ingevoerd, kan deze niet meer zo snel worden vergeten. Bovendien is er minder kans dat een dief of zakkenroller de pincode afkijkt.

      Als u geen gebruik wilt maken van contactloos betalen, informeer dan bij uw bank hoe u dit kunt regelen.

    • Kan ik onbeperkt contactloos betalen zonder pincode?

      Nee, u kunt niet onbeperkt contactloos betalen zonder pincode. Voor de veiligheid zijn er limieten ingesteld. Bij bedragen tot en met € 25,- hoeft u de pincode in principe niet in te voeren. Bij bedragen boven de € 25,- moet u wel altijd uw pincode invoeren. Daarnaast geldt er een limiet van € 50,- voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode. Betaalt u met de betaalpas en wordt de limiet van € 50,- bereikt, dan moet u de pas alsnog in de betaalautomaat steken en de pincode invoeren. Doet u de contactloze betaling met uw mobiele telefoon en wordt de limiet van € 50,- bereikt, dan moet de pincode op de mobiele telefoon worden ingevoerd. Na invoer van de pincode staat de teller voor contactloos betalen, zonder pincode, weer op nul. Zie ook onderstaand schema.

      De teller voor contactloos betalen zonder pincode wordt ook weer op nul gezet als u:

      • een contactloze betaling boven de € 25,- doet (want dan is pincode vereist), of
      • een ‘gewone’ pinbetaling doet (want dan moet u de pas insteken en is pincode vereist), of
      • geld opneemt bij een geldautomaat (want ook dan moet u de pas insteken en is pincode vereist).
    • Zijn de limieten voor contactloze betalingen zonder pincode tijdsgebonden?

      Nee, de limieten voor contactloze betalingen zijn niet tijdsgebonden. Bij bedragen tot en met € 25,- is meestal geen pincode nodig. De limiet van € 50,- voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode kan in een dag bereikt worden, maar ook pas na een langere periode.

      Zodra de limiet van € 50,- bereikt is, moet u afhankelijk van de manier waarop u contactloos betaalt, uw pas insteken in de betaalautomaat en uw pincode invoeren of op de mobiele telefoon de pincode invoeren. Hierna staat de teller voor contactloos betalen zonder pincode weer op nul.

    • Bij ‘gewoon’ (contactrijk) pinnen met een betaalpas druk je op OK om de betaling te bevestigen. Hoe geef je toestemming voor een contactloze betaling?

      Door de contactloze betaalpas/mobiele telefoon tegen de betaalterminal aan te houden, bevestigt u de betaling. Ook geeft de betaalautomaat een akoestisch signaal (drie korte piepjes), als teken dat de betaling correct is uitgevoerd. Bij een betaling met de mobiele telefoon trilt deze ook ter bevestiging.

    • Kan het gebeuren dat ik ergens ongemerkt en ongewild contactloos betaal?

      Het idee dat er met een mobiele telefoon of betaalpas vanuit een tas, portemonnee of broekzak ergens ongemerkt of ongewild betaald wordt, is niet erg realistisch en is in de praktijk ook nog niet voorgekomen. Ten eerste moet de afstand tussen de betaalautomaat en de betaalpas of mobiele telefoon heel klein zijn. Bij een betaalpas die in een tas of portemonnee zit wordt dat dus al lastig, net als bij een mobiele telefoon die in je tas of broekzak zit. En als je meerdere contactloze passen in je portemonnee of telefoonhoesje hebt (andere betaalpassen, OV-chipkaart) dan storen die met elkaar en werkt het ook niet. Daarnaast moet een betaalautomaat altijd geregistreerd worden om er transacties mee te kunnen doen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor criminelen. Bovendien zou het gaan om een bedrag van maximaal € 25,- in een keer of € 50,- aan kleine aaneengesloten betalingen. Mocht er toch sprake zijn van misbruik dan vergoedt de bank de schade.

    • Stoort de contactloze betaalpas of mobiele telefoon met andere contactloze passen, zoals de OV-chipkaart?

      Ja, dat kan voorkomen. Contactloze passen en uw mobiele telefoon maken gebruik van NFC-radiosignalen (Near Field Communication). Steeds meer passen maken daar gebruik van. Als er meerdere NFC-kaarten tegelijk worden aangeboden aan een kaartlezer dan kan de kaartlezer de verschillende NFC-signalen niet goed uit elkaar houden. Dit geldt dus ook voor een mobiele telefoon met een hoesje waar verschillende passen in zitten. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we om hem uit de portemonnee te halen en los tegen de betaalautomaat te houden. Bij de mobiele telefoon gaat het er om dat de pasjes niet achter of voor de telefoon zitten tijdens de contactloze betaling.

    • Hoe werkt contactloos betalen bij een verkoopautomaat?

      Contactloos betalen bij een verkoopautomaat werkt net iets anders dan bij een gewone betaalautomaat. Omdat er geen pincode kan worden ingevoerd bij een verkoopautomaat is het maximum bedrag € 25,-. Heeft u meer dan € 50,- aan contactloze betalingen achter elkaar gedaan dan wordt uw betaling gestopt en moet u op een andere manier betalen, bijvoorbeeld contant. Of u doet eerst ergens anders een betaling waar wel een pincode voor vereist is. Met de mobiele telefoon kunt u altijd terecht bij een verkoopautomaat met contactloze betaalmogelijkheid: op de telefoon kunt u namelijk voor de betaling een pincode invoeren als dat nodig is.

    • Wat kost contactloos betalen?

      De banken brengen momenteel geen kosten in rekening aan consumenten voor contactloos betalen met de betaalpas, net als bij ‘gewone’ (contactrijke) pinbetalingen. Voor contactloos betalen met de mobiele telefoon verschilt dat per bank en is het helemaal gratis voor consumenten of betaal je als consument na een introductieperiode een klein bedrag.

  • Contactloos betalen met de betaalpas voor consumenten

    • Hoe kan ik een betaalpas aanvragen die geschikt is voor contactloos betalen?

      De meeste Nederlandse banken beschikken over betaalpassen waarmee contactloos kan worden betaald. Onder andere de volgende banken:

      Als u nog geen contactloze betaalpas heeft, kunt u deze (gratis) aanvragen bij uw bank als deze hierboven wordt genoemd. Staat uw bank hier niet tussen, dan kunt u contact met uw eigen bank opnemen om te informeren of zij contactloos betalen aanbieden.

    • Hoe kan ik zien of ik met mijn betaalpas contactloos kan betalen?

      Als er een ‘contactloos’ symbool op de betaalpas staat, kunt u contactloos betalen. Op de betaalautomaat zelf of op het scherm is het contactloos betalen-logo te zien. Het geeft de plaats aan waar u uw betaalpas of mobiel tegen de betaalautomaat moet houden bij het contactloos betalen.

                                       

      Contactloos symbool op uw pas               Contactloos betalen-logo op betaalautomaat

    • Hoe werkt contactloos betalen met de betaalpas?

      NFC

      Contactloos betalen werkt op basis van Near Field Communication, afgekort als NFC. De contactloze betaalpas heeft een antenne die op korte afstand draadloos de betaalgegevens doorstuurt naar de betaalautomaat. De betaalautomaat controleert de betaling met de bank en keurt deze direct goed of af, net als bij een traditionele pinbetaling waarbij u de betaalpas insteekt.

      Bij contactloos betalen moet u de betaalpas kortstondig dichtbij de betaalautomaat houden om te betalen. Bij bedragen tot en met € 25,- is geen pincode nodig. Boven dit bedrag moet u wel altijd een pincode intikken op de betaalautomaat.

      Is het bedrag € 25,- of lager

        

      • controleer het bedrag en houd uw pas kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
      • drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is

      Is het bedrag hoger dan € 25,-

         

      • controleer het bedrag en houd uw pas kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
      • haal de pas weg na de pieptoon
      • toets uw 4-cijferige pincode in op de betaalautomaat en druk op OK
      • drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is
    • Kan ik ook nog ‘gewoon’ blijven pinnen met mijn betaalpas?

      Met een betaalpas met contactloze betaalfunctie kunt u ook ‘gewoon’ pinnen (door het insteken van de betaalpas en invoeren van de juiste pincode).

    • Is de contactloze betaalpas te kraken, zoals bij de OV-chipkaart is gebeurd?

      De OV-chipkaart maakt gebruik van een ander type chip. De passen zijn dus niet met elkaar te vergelijken. Contactloos betalen met de betaalpas maakt gebruik van de EMV-chiptechnologie op de pas. Deze chip kent een zeer hoog beveiligingsniveau. Verder worden de betalingen met betaalpassen altijd online geverifieerd door de centrale computer van de bank, ook contactloze betalingen.

    • Kan iemand contactloos betalen met mijn betaalpas als deze verloren of gestolen is?

      Tot het moment van blokkeren kan de betaalpas worden gebruikt. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 50,-. Is uw betaalpas na verlies of diefstal door iemand anders gebruikt voor contactloos betalen zonder pincode? Dan vergoedt de bank het bedrag dat is afgeboekt. Tenzij sprake is van grove nalatigheid, opzet of frauduleus handelen. U kunt de voorwaarden checken bij uw bank.

      Het is belangrijk dat u zorgvuldig met uw pas omgaat en zo snel mogelijk contact opneemt met uw bank als de betaalpas verloren of gestolen is. De betaalpas wordt dan direct geblokkeerd. Bij sommige banken kunt u zelf uw pas blokkeren via de mobiel bankieren app. Door te blokkeren wordt de schade zoveel mogelijk beperkt.

    • Is bij een contactloze betaling skimming mogelijk?

      Nee, bij contactloos betalen is Skimming niet mogelijk. Bij contactloos betalen betaalt u door uw pas tegen de betaalautomaat te houden. Daarbij kunnen de gegevens van de magneetstrip niet gekopieerd worden. Bij contactloze betalingen van kleine bedragen waarbij de pincode niet wordt gebruikt kan bovendien de pincode niet worden afgekeken (zogenoemde Shouldering).

    • Storen contactloze betaalpassen met elkaar?

      Als meerdere contactloze betaalpassen tegelijk worden aangeboden aan de kaartlezer, dan zouden de passen met elkaar kunnen storen. Vindt er wel een betaling plaats, dan zal dat zijn met de pas die als eerste contact heeft gemaakt met de betaalautomaat. Het te betalen bedrag wordt niet van meerdere rekeningen tegelijk afgeschreven. Voor een optimaal gebruik van de betaalpas adviseren we om hem uit de portemonnee te halen en los tegen de betaalautomaat te houden.

  • Contactloos betalen met de mobiele telefoon voor consumenten

    • Hoe kan ik mobiel contactloos betalen?

      Contactloos betalen met de mobiele telefoon is afhankelijk van een aantal voorwaarden.

      Contactloos mobiel betalen is nu alleen (nog) mogelijk met Android smartphones met NFC-chip/antenne, de vereiste Android versie is afhankelijk van uw bank (NFC staat voor Near Field Communication). LET OP! NFC moet wel ingeschakeld zijn op uw mobiele telefoon.

      Momenteel bieden van de Nederlandse banken ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, Regiobank en ASN de mogelijkheid om contactloos mobiel te betalen.

      Op dit moment kun je al bij heel veel betaalautomaten in Nederland contactloos betalen met je betaalpas of mobiele telefoon. En dat worden er steeds meer. Weten hoe het werkt? Bekijk de animatie of lees de aanvullende informatie hieronder.

    • Waar zit de NFC-antenne op mijn mobiele telefoon?

      Anders dan bij de betaalautomaat is dat op de mobiele telefoon niet aan de buitenkant te zien. Maar de NFC-antenne zit meestal aan de achterkant van het toestel waarbij de precieze locatie verschilt per toestel. U kunt hier kijken om te zien waar de NFC-antenne ongeveer zit op uw mobiele telefoon.

    • Hoe werkt contactloos betalen met de mobiele telefoon?

      NFC

      Een mobiele telefoon waarmee contactloos kan worden betaald, bevat een ‘virtuele betaalpas’ op de telefoon. Met behulp van Near Field Communication (NFC) worden vanuit deze virtuele betaalpas de betaalgegevens doorgestuurd naar de betaalautomaat. De betaalautomaat controleert de betaling met de bank en keurt deze direct goed of af, net als bij een pinbetaling waarbij u de betaalpas insteekt.

      Lees meer …

      Bij contactloos betalen moet u de mobiele telefoon kortstondig met de NFC-antenne dichtbij de betaalautomaat houden om te betalen. Bij bedragen tot en met € 25,- is in principe geen pincode nodig. Boven dit bedrag moet u wel een pincode intikken op de mobiele telefoon.

      Is het bedrag € 25,- of lager

        

      • controleer het bedrag en houd uw mobiele telefoon kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
      • haal uw mobiele telefoon weg na de pieptoon (drie korte piepjes), u heeft betaald

       Is het bedrag hoger dan € 25,-

         

      • controleer het bedrag en houd uw mobiele telefoon kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
      • haal uw mobiele telefoon weg na de pieptoon
      • toets uw mPIN in op uw mobiele telefoon
      • houd uw mobiele telefoon nogmaals tegen de zijkant van de betaalautomaat
      • drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is

      Weet u van te voren al dat het te betalen bedrag hoger is dan € 25,- of denkt u de limiet van € 50,- aaneengesloten contactloze betalingen al te hebben bereikt.? Dan kunt u gebruik maken van de pre-pin mogelijkheid op de mobiele telefoon. Dit werkt als volgt:

      • open de mobiel betalen app/wallet op uw telefoon
      • toets uw mPIN in op uw mobiele telefoon (na het intoetsen van de mPIN heeft u 30 seconden de tijd om te betalen)
      • controleer het bedrag en houd uw mobiele telefoon kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
      • drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is

         

       

    • Kan iemand contactloos betalen met mijn mobiele telefoon als deze verloren of gestolen is?

      Tot het moment dat u uw bank heeft gebeld (zie onderstaande links) en de bank uw mobiel betalen app/wallet heeft geblokkeerd kan uw mobiele telefoon worden gebruikt. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 50,- door middel van diverse betalingen van onder de € 25,-. Is uw mobiele telefoon na verlies of diefstal door iemand anders gebruikt voor contactloos betalen zonder pincode? Dan vergoedt de bank het bedrag dat is afgeboekt. Tenzij sprake is van grove nalatigheid, opzet of frauduleus handelen. U kunt alle voorwaarden checken bij uw bank:

      Meer informatie als uw telefoon kwijt of gestolen is:

      ABN AMRO, onder de vraag “Wat moet ik doen als mijn telefoon gestolen of verloren is?”

      ING, onder de vraag: “Wat moet ik doen als mijn mobiele telefoon is gestolen of kwijt is?”

      Rabobank, onder het kopje: “Verkoop, verlies & diefstal”

      SNS, onder het kopje “Is Mobiel Betalen veilig?

      Regiobank, in het downloadbare pdf document op de site.

      ASN Bank, onder het kopje “Telefoon kwijt?”

    • Hoe kan ik bij mobiel (betalen) aftikken de juiste mobiel betalen app/wallet kiezen wanneer ik er verschillende gebruik?

      Wanneer u mobiel betalen apps/wallets van verschillende banken op uw smartphone heeft geïnstalleerd, kunt u via de Android-instellingen voor NFC en Tikken/Betalen aangeven welke app/wallet uw voorkeur heeft voor standaard gebruik bij mobiel aftikken. Wanneer u vóór de contactloze betaling geen specifieke mobiel betalen app/wallet opent op uw toestel, zal altijd de voorkeursapp worden gekozen.

      Daarnaast kunt u instellen of u de voorkeursapp tijdelijk wilt vervangen. Dit kan door voorafgaand aan een contactloze betaling eerst de mobiel betalen app/wallet van een andere bank te openen. Tijdelijke vervanging van de voorkeursapp kunt u met die instelling ook helemaal uitschakelen. Iedere contactloze betaling met uw Android-toestel zal dan uitsluitend via de voorkeursapp worden betaald, ongeacht of u eerst de app van een andere bank heeft geopend.

      NB. Het kiezen van een specifieke betaalrekening binnen eenzelfde bank, kunt u instellen via de mobiel bankieren app van die bank.

  • Betaalpas

    • Is het mogelijk om de limiet van mijn betaalpas te verhogen?

      Afhankelijk van uw financiële positie kan de bank op uw verzoek de limiet aanpassen. Dit is handig als u bijvoorbeeld wilt pinnen bij het afleveren van goederen. Wilt u meer weten over uw situatie en de mogelijkheden om de limiet (tijdelijk) aan te passen, neemt u dan contact op met uw bank.

    • Kan in het buitenland ook pinnen?

      Wanneer ondernemers in het buitenland betalingen met Maestro of V PAY accepteren, dan kunt u daar met uw Nederlandse betaalpas afrekenen.

      De meeste banken blokkeren passen voor betalen en geld opnemen buiten Europa. Wie naar een land buiten Europa gaat moet zijn betaalpas ‘aanzetten’. Dit kan via de app, internetbankieren, telefonisch of (indien mogelijk) bij een bankkantoor. Welk land tot Europa wordt gerekend verschilt per bank. Informeer bij uw bank voordat u op reis gaat of uw bestemming tot Europa behoort.

    • Ik wil graag een betaalpas bestellen

      Neem contact op met uw bank als u een nieuwe betaalpas wilt bestellen. Via deze website kunt u geen betaalpas aanvragen.

    • Mijn betaalpas is beschadigd, wat moet ik doen?

      Neem contact op met uw bank die de betaalpas uitgegeven heeft.

    • Mijn betaalpas is kwijt/gestolen, wat moet ik doen?

      Bij verlies of diefstal van de betaalpas of pincode belt u direct met het voor u geldende meldnummer.

      Telefoonnummers vanuit Nederland

       ABN AMRO  0900 0024 (lokaal tarief)
       ING Bank  020 22 888 00
       Rabobank  088 722 67 67 (088-RABOSOS)
       SNS Bank  030 633 30 00 (ma t/m vr van 8.00-21.00 en zat 9.00-17.00 uur)
       0800 03 12 (overige tijden)
       Overige banken  0800 03 13

      Telefoonnummers vanuit het buitenland

       ABN AMRO  +31 (0) 10 241 17 20
       ING Bank  +31 (0) 20 22 888 00
       Rabobank  +31 (0) 88 722 67 67
       SNS Bank  +31 (0) 88 385 53 72 (ook via ‘collect call’)
       Overige banken  +31 (0) 88 385 53 72 (ook via ‘collect call’)
    • Wat is de limiet van mijn betaalpas?

      De bank die de betaalpas uitgeeft bepaalt de limiet van uw betaalpas. De meeste banken hanteren een vast maximumbedrag per dag voor geldopnames en betalingen bij een betaalautomaat.

  • Pincode

    • Ik heb 3 keer een verkeerde pincode ingetoetst, wat moet ik doen?

      Uw betaalpas is geblokkeerd, neem contact op met de bank die deze betaalpas heeft uitgegeven.

    • Ik heb mijn pincode (per ongeluk) aan iemand anders verteld, wat moet ik doen?

      Het is verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren. Dit voorkomt dat er misbruik van uw betaalpas gemaakt wordt.

      Blokkeer uw betaalpas
      De medewerkers van onderstaande centrales zijn 24 uur per dag bereikbaar en zorgen dat uw betaalpas meteen wordt geblokkeerd.

      Telefoonnummers vanuit Nederland

       ABN AMRO  0900 0024 (lokaal tarief)
       ING Bank  020 22 888 00
       Rabobank  088 722 67 67 (088-RABOSOS)
       SNS Bank  030 633 30 00 (ma t/m vr van 8.00-21.00 en zat 9.00-17.00 uur)
       0800 03 12 (overige tijden)
       Overige banken  0800 03 13

      Telefoonnummers vanuit het buitenland

       ABN AMRO  +31 (0) 10 241 17 20
       ING Bank  +31 (0) 20 22 888 00
       Rabobank  +31 (0) 88 722 67 67
       SNS Bank  +31 (0) 88 385 53 72 (ook via ‘collect call’)
       Overige banken  +31 (0) 88 385 53 72 (ook via ‘collect call’)
    • Is mijn pincode te kraken?

      Er zijn geen gevallen bekend van het kraken van de pincode op de chip van een betaalpas. De pincode staat niet op de magneetstrip.

      Het is wel mogelijk om uw pincode af te kijken of te onderscheppen wanneer u die intypt. Scherm daarom het toetsenbord goed af wanneer u uw pincode intypt en waarschuw de politie als u merkt dat er met een betaal- of geldautomaat is geknoeid.

    • Welke methoden past een crimineel toe om aan mijn pincode te komen?

      Er zijn helaas meerdere methoden maar de meest voorkomende zijn:

      – Over de schouder meekijken
      Scherm het intoetsen van uw pincode goed af door bijvoorbeeld uw andere hand, of uw portemonnee, erboven te houden.

      – Neptoetsenbord
      Met een neptoetsenbord over de betaal- of geldautomaat kunnen criminelen een pincode bemachtigen. Attendeer het winkelpersoneel indien u vermoedt dat er iets mis is met de betaalautomaat. Vermoedt u dat er gerommeld is aan de geldautomaat, neemt u dan contact op met het landelijk meldpunt Onveilige Betaalsituaties 030 283 65 55, maandag t/m zaterdag van 8.30 tot 18.00 uur en op zondag van 11.00 tot 18.00 uur.

      – Bankmedewerker of politie?
      Criminelen kunnen zich voordoen als een medewerker van uw bank of politie. Echte bankmedewerkers en politieagenten zullen u nooit om uw pincode vragen. Houd deze daarom altijd geheim.

      Kijk voor meer informatie ook op veiligbankieren.nl

  • Pintransactie

    • Mogen winkeliers geld vragen voor een pintransactie?

      Gelukkig kunt u op steeds meer plaatsen gratis pinnen. Een enkele ondernemer brengt nog wel kosten in rekening. Dit is toegestaan. U bepaalt zelf of dit klantvriendelijk is en of de kosten die de ondernemer doorberekent reëel zijn.

      Uiteraard moet de ondernemer duidelijk vooraf aangeven dat u voor de pintransactie dient te betalen. U gaat hiermee akkoord op het moment dat u op de ‘OK-toets’ van de betaalautomaat drukt. U kunt ook op andere wijze betalen, of u gaat naar een andere winkel die het product/dienst aanbiedt zonder pinkosten in rekening te brengen.

  • Skimming

  • Over de grens

    • Kan in het buitenland ook pinnen?

      Wanneer ondernemers in het buitenland betalingen met Maestro of V PAY accepteren, dan kunt u daar met uw Nederlandse betaalpas afrekenen.

      De meeste banken blokkeren passen voor betalen en geld opnemen buiten Europa. Wie naar een land buiten Europa gaat moet zijn betaalpas ‘aanzetten’. Dit kan via de app, internetbankieren, telefonisch of (indien mogelijk) bij een bankkantoor. Welk land tot Europa wordt gerekend verschilt per bank. Informeer bij uw bank voordat u op reis gaat of uw bestemming tot Europa behoort.

    • Mijn betaalpas is kwijt/gestolen, wat moet ik doen?

      Bij verlies of diefstal van de betaalpas of pincode belt u direct met het voor u geldende meldnummer.

      Telefoonnummers vanuit Nederland

       ABN AMRO  0900 0024 (lokaal tarief)
       ING Bank  020 22 888 00
       Rabobank  088 722 67 67 (088-RABOSOS)
       SNS Bank  030 633 30 00 (ma t/m vr van 8.00-21.00 en zat 9.00-17.00 uur)
       0800 03 12 (overige tijden)
       Overige banken  0800 03 13

      Telefoonnummers vanuit het buitenland

       ABN AMRO  +31 (0) 10 241 17 20
       ING Bank  +31 (0) 20 22 888 00
       Rabobank  +31 (0) 88 722 67 67
       SNS Bank  +31 (0) 88 385 53 72 (ook via ‘collect call’)
       Overige banken  +31 (0) 88 385 53 72 (ook via ‘collect call’)
  • Nieuwe dienst: Retourpinnen

    • Wat is Retourpinnen?

      Retourpinnen is een terugbetaling van de winkelier aan zijn klant. Het is als een omgekeerde betaling. U komt een artikel terugbrengen naar de winkel, waarvoor u geld of de borg terugkrijgt. U stopt uw betaalpas in een betaalautomaat en de winkelier stort het bedrag terug op uw bankrekening.

    • Welke voorwaarden gelden er voor Retourpinnen?

      • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
      • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
      • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
      • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend.
    • Kan ik ook contant betaalde bedragen Retourpinnen?

      Nee. De regels van de organisaties die pinnen aanbieden, geven de grenzen aan waarbinnen Retourpinnen mogelijk is. Dit kan zodoende alleen als de aanschaf met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend is. De winkelier heeft daarom de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten.

      Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

      • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
      • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
      • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
      • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend.

       

    • Hoe herken ik een retourpintransactie op mijn bankrekeningafschrift?

      Elke retourpintransactie staat individueel op uw bankafschrift als bijschrijving met dezelfde informatie als u gewend bent van een pintransactie. Uiteraard is het bedrag bijgeschreven in plaats van afgeschreven.

    • Is Retourpinnen altijd mogelijk?

      Nee. Retourpinnen kan alleen bij winkeliers die dit aan hun klanten aanbieden. Daarnaast zijn er nog andere beperkingen, u moet bijvoorbeeld uw oorspronkelijke betaling met een pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend hebben. De winkelier zal u informeren wanneer een retourtransactie in aanmerking komt voor Retourpinnen.

    • Waar kan ik Retourpinnen?

      Retourpinnen zal bij steeds meer winkeliers kunnen. Wanneer Retourpinnen in een winkel mogelijk is, zal dat duidelijk zichtbaar zijn in de winkel. Wilt u zeker weten of Retourpinnen mogelijk is, vraagt u dit dan na bij de winkelier.

      Retourpinnen kan uitsluitend worden toegepast op betaalautomaten die door een medewerker van de winkel bedient wordt. U kunt dus niet Retourpinnen bij een ‘onbemande’ verkoopautomaat. 

    • Waarom is Retourpinnen geïntroduceerd

      Het aantal transacties met contant geld neemt af en daardoor is er steeds minder geld beschikbaar bij winkels. Daarnaast willen winkeliers heel graag minder contant geld in hun winkels hebben uit oogpunt van veiligheid. Retourpinnen is daarom op verzoek van de winkeliers mogelijk gemaakt door de Nederlandse banken.

  • Hoe werkt Retourpinnen?

    • Hoe werkt Retourpinnen?

      Wilt u een eerder betaald bedrag terug ontvangen? De winkelier stelt in overleg met u vast of, en op welke wijze dit plaatsvindt. Vaak zal de winkelier beschikken over een reglement voor ruilen en terugbetalen. Een onderdeel van zo’n reglement kan zijn dat uw betaling met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) via Retourpinnen worden terugbetaald.

      Een winkelier biedt u aan om een bedrag via Retourpinnen terug te betalen. De winkelier zal enkele controles uitvoeren. Hij kijkt bijvoorbeeld of de oorspronkelijke transactie met uw pas heeft afgerekend. Hiervoor is de oorspronkelijke pinbon van de aankoop nodig.

      Krijgt u uw geld terug via Retourpinnen?

      • Stop uw betaalpas in de betaalautomaat.
      • Op de betaalautomaat verschijnt de boodschap “teruggave”/”terugbetaling”, “€ [bedrag] OK?”.
        De exacte boodschap verschilt per type betaalautomaat. 
      • Met uw betaalpas in de betaalautomaat kunt u de transactie bevestigen: druk op OK. 
        De pincode van uw betaalpas intikken is in Nederland niet nodig. In het buitenland kan dat wel gevraagd worden. 
      • De resultaatmelding op de betaalautomaat en de retourpinbon geven aan of de transactie gelukt is. 
      • U ontvangt een door de winkelier ondertekende retourpinbon ter bevestiging. 
      • De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op uw bankrekening.
    • Hoe merk ik het verschil tussen een pinbetaling en een retourpintransactie?

      Retourpinnen kan alleen bij winkeliers die dit aan hun klanten aanbieden. Bij Retourpinnen hoeft u in Nederland geen pincode in te toetsen (in het buitenland kunt u er wel om gevraagd worden). Op de retourpinbon staat duidelijk vermeld dat het een teruggave / creditering betreft. Op uw rekeningafschrift staat het bedrag bijgeschreven, in plaats van afgeschreven.

    • Is mijn pas/rekening geschikt voor Retourpinnen?

      Het maakt niet uit door welke bank uw pas is uitgegeven. Retourpinnen is mogelijk wanneer de winkelier u deze dienst aanbiedt. De oorspronkelijke betaling moet u met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend hebben. De betaalpas die gebruikt wordt bij het Retourpinnen mag een andere zijn dan de pas waarmee oorspronkelijk mee betaald is. Bijvoorbeeld van degene die voor u een artikel terugbrengt.

    • Ik heb met een pas betaald. Kan ik mijn aankoop Retourpinnen?

      Betalingen met een pas kunnen via Retourpinnen terugbetaald worden. De pas van de betaling en de betaalpas die gebruikt wordt voor Retourpinnen hoeven niet dezelfde te zijn. Bijvoorbeeld van degene die voor u een artikel terugbrengt.

      Contante betalingen of betalingen met Chipknip, cadeaukaarten, tegoedvouchers, betalingen op internet (met uitzondering van creditcard) et cetera komen niet in aanmerking voor Retourpinnen. Bij een retourtransactie zal de winkelier aangeven via welk betaalmiddel u uw geld terug krijgt.

      Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

      • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
      • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
      • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
      • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas afgerekend.
    • Ik heb contactloos betaald. Kan ik mijn aankoop Retourpinnen?

      Contactloze betalingen kunnen via Retourpinnen terugbetaald worden. Het maakt daarbij niet uit of de contactloze betaling via de betaalpas of de telefoon liep.

      Contactloos Retourpinnen is niet mogelijk. Voor Retourpinnen moet altijd een betaalpas in de betaalautomaat gestoken worden.

    • Maakt het uit welke betaalpas ik aanbied voor de retourpintransactie

      Nee. U kunt zelf kiezen welke betaalpas u voor Retourpinnen gebruikt. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

    • Kan iemand anders mijn artikel terugbrengen en dan gebruik maken van Retourpinnen?

      Ja. Retourpinnen is in veel situaties mogelijk. Het is niet toegestaan om uw betaalpas aan iemand anders mee te geven.
      U kunt zelf kiezen welke betaalpas u voor Retourpinnen gebruikt. Degene die voor u uw artikel terugbrengt naar de winkel kan daarom zijn eigen betaalpas gebruiken. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

    • Kan ik direct beschikken over het geld dat ik terugkrijg via Retourpinnen?

      Nee dit kan niet. U krijgt van de winkelier een ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld naar u onderweg is. De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag op uw bankrekening bijgeschreven. Was uw retourpintransactie op een vrijdag, zaterdag of zondag, dan ontvangt u op maandag het retourbedrag op uw rekening.

    • Wanneer staat het retourbedrag op mijn rekening?

      Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie. U krijgt van de winkelier een ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het geld naar u onderweg is.

      Was uw retourpintransactie op een vrijdag, zaterdag of zondag, dan ontvangt u op maandag het retourbedrag op uw rekening.

    • Hoe lang na mijn aankoop is Retourpinnen mogelijk?

      Dit is uitsluitend afhankelijk van de retourvoorwaarden van de winkelier.

      Voor Retourpinnen gelden de volgende voorwaarden:

      • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
      • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
      • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
      • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend.
    • Komt ook een deel van mijn aankoop voor Retourpinnen in aanmerking?

      Ja. Voor Retourpinnen gelden de volgende voorwaarden:

      • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
      • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
      • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
      • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend.
    • Tot welk bedrag is Retourpinnen mogelijk?

      Retourpinnen is in beginsel mogelijk tot het bedrag van uw oorspronkelijk met uw pas afgerekende aankoop. De winkelier heeft de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten. De winkelier kan er voor kiezen het gebruik van Retourpinnen alleen aan te bieden boven of onder een bepaald bedrag.

    • Kan ik met Retourpinnen ook borg terugkrijgen?

      Ja. Winkeliers kunnen ook borg teruggeven via Retourpinnen. De oorspronkelijke transactie moet met de betaalpas of contactloos zijn afgerekend. Hiervoor is de pinbon van de verhuur nodig.

    • Kan ik ook contant betaalde bedragen Retourpinnen?

      Nee. De regels van de organisaties die pinnen aanbieden, geven de grenzen aan waarbinnen Retourpinnen mogelijk is. Dit kan zodoende alleen als de aanschaf met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend is. De winkelier heeft daarom de oorspronkelijke pinbon nodig om een retourpintransactie in gang te zetten.

      Alle voorwaarden voor Retourpinnen zijn:

      • De winkelier neemt de dienst Retourpinnen af van zijn bank.
      • De winkelier stelt regels vast voor ruilen en retourneren.
      • U heeft recht op de terugbetaling van (een deel van) het transactiebedrag.
      • U kunt de oorspronkelijke pinbon van de aankoop tonen.
      • De oorspronkelijke betaling heeft u met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend.

       

    • Hoe herken ik een retourpintransactie op mijn bankrekeningafschrift?

      Elke retourpintransactie staat individueel op uw bankafschrift als bijschrijving met dezelfde informatie als u gewend bent van een pintransactie. Uiteraard is het bedrag bijgeschreven in plaats van afgeschreven.

    • Is er een pincode vereist bij Retourpinnen

      In Nederland hoeft u geen pincode in te toetsen bij Retourpinnen. In het buitenland kan er wel een pincode vereist zijn.

    • Werkt Retourpinnen overal hetzelfde?

      Op hoofdlijnen werkt Retourpinnen overal hetzelfde in Nederland. Er kunnen echter kleine verschillen zijn, bijvoorbeeld in de bediening van de betaalautomaat. Deze verschillen ontstaan doordat ieder betaalautomaatmerk net iets anders werkt.

    • Zijn voor Retourpinnen de acties die ik moet uitvoeren op de betaalautomaat in Nederland hetzelfde als in het buitenland?

      Niet altijd. De werkwijze in Nederland kan afwijken van de acties die u in het buitenland moet uitvoeren om het retourbedrag op uw bankrekening te ontvangen. In het buitenland kan de betaalautomaat u bijvoorbeeld vragen om uw pincode in te toetsen.

      Op hoofdlijnen werkt Retourpinnen overal hetzelfde in Nederland. Er kunnen echter kleine verschillen zijn, bijvoorbeeld in de bediening van de betaalautomaat. Deze verschillen ontstaan doordat ieder betaalautomaatmerk net iets anders werkt.

    • De winkelier biedt Retourpinnen aan, maar ik wil liever mijn geld contant terug. Ben ik verplicht om aan Retourpinnen mee te werken?

      De verkoopvoorwaarden van de winkelier geven aan hoe retouren worden afgehandeld. Hierin kan een bepaling zijn opgenomen dat retouren terugbetaald worden via hetzelfde betaalmiddel als is gebruikt bij de oorspronkelijke betaling. Heeft u met uw pas of contactloos (zowel met de telefoon als met de betaalpas) afgerekend, dan krijgt u uw geld terug via Retourpinnen.

  • Pinbon nodig voor Retourpinnen

  • Niet geslaagde transactie Retourpinnen

  • Terminologie

    • Wat houdt de term 'refund' in?

      Retourpinnen is de term die in Nederland gebruikt wordt voor een terugbetaling van een winkelier aan zijn klant. U stopt uw betaalpas in de betaalautomaat en krijgt de volgende werkdag het bedrag terug op uw bankrekening.
      Deze manier van terugbetaling is ook buiten Nederland bekend. Vaak bekend als ‘refund’.

      U kunt de term ‘refund’ ook in Nederland tegenkomen. Bijvoorbeeld bij winkeliers die ook in het buitenland een vestiging hebben en daarom de dienst benoemen als ‘refund’ in plaats van Retourpinnen.