Banken in Nederland handhaven strikte veiligheidsmaatregelen

U kunt zelf ook een steentje bijdragen aan een zorgvuldig gebruik van de betaalpas en de pincode. Handige tips voor een zorgvuldig gebruik:

Ga veilig om met uw betaalpas

  • Bewaar uw betaalpas altijd zorgvuldig.
  • Leen uw betaalpas nooit uit.
  • Controleer regelmatig of u nog in het bezit bent van uw betaalpas.
  • Controleer of u na een betaaltransactie (of geldopname) uw eigen betaalpas terug krijgt.
  • Het bedrag dat u met uw betaalpas kunt betalen of opnemen, kent een maximum per dag of week. Dit maximumbedrag verschilt per bank. Informeer bij uw bank welke limieten op uw pas van toepassing zijn. Als dit bedrag hoger is dan wat u per dag of week nodig hebt, dan raden wij u aan om het maximumbedrag te verlagen.

Ga veilig om met uw pincode

 

  • Geef uw pincode nooit aan anderen. Bankmedewerkers en de politie vragen nooit naar uw pincode.
  • Vernietig direct na ontvangst het formulier waarop uw pincode staat vermeld.
  • Scherm het intoetsen van uw pincode af met uw andere hand.

Let goed op als u pint

  • Zorg dat anderen niet mee kunnen kijken als u uw pincode intoetst.
  • Maak nooit gebruik van ‘behulpzame’ personen bij betaal- en geldautomaten.
  • Laat u niet afleiden tijdens een betaaltransactie (of geldopname).
  • Controleer of het bedrag dat u moet betalen juist is weergegeven op de display.
  • Laat uw pinbon niet achter bij de geldautomaat of in de winkel, maar neem hem mee.
  • Vermoedt u dat u niet veilig kunt pinnen? Betaal dan op andere wijze.
  • Houd het bedrag dat u pint zo laag mogelijk.
  • Neem geen geld op als u zich niet veilig voelt bij de geldautomaat.
  • Controleer uw afschriften (papier of via internetbankieren) regelmatig en zorgvuldig. Bij vragen kunt u contact opnemen met uw bank.

Contactloos betalen

We betalen steeds vaker contactloos. Het is makkelijk, snel en veilig. Bekijk hier hoe veilig contactloos betalen is.

Blokkeer uw betaalpas tijdig

  • Draag altijd het meldnummer voor het blokkeren van uw betaalpas bij u.
  • Meld verlies of diefstal onmiddellijk. Bel naar het meldnummer van uw bank. De medewerkers van deze centrales zijn 24 uur per dag bereikbaar en zorgen dat uw betaalpas meteen wordt geblokkeerd.
  • Vermoedt u dat er misbruik gemaakt wordt van uw betaalpas? Neem onmiddellijk contact op met uw bank en laat uw pas blokkeren. U kunt aangifte doen bij de politie indien u financiële schade lijdt als gevolg van het misbruik.

Meldnummers

Bij verlies of diefstal van de betaalpas of pincode belt u direct met het voor u geldende nummer:

Telefoonnummers vanuit Nederland

 ABN AMRO  0900 0024 (lokaal tarief)
 ING Bank  020 22 888 00
 Rabobank  088 722 67 67 (088-RABOSOS)
 SNS Bank  030 633 30 00 (ma t/m vr van 8.00-21.00 en zat 9.00-17.00 uur)
 0800 03 13 (overige tijden)
 Overige banken  0800 03 13

Telefoonnummers vanuit het buitenland

 ABN AMRO  +31 (0) 10 241 17 20
 ING Bank  +31 (0) 20 22 888 00
 Rabobank  +31 (0) 88 722 67 67
 SNS Bank  +31 (0) 88 385 53 72 (ook via 'collect call')
 Overige banken  +31 (0) 88 385 53 72 (ook via ‘collect call’)

Betalen buiten Europa

De meeste banken blokkeren passen voor betalen en geld opnemen buiten Europa. Wie naar een land buiten Europa gaat moet zijn betaalpas 'aanzetten'. Dit kan via de app van uw bank, internetbankieren, telefonisch of (indien mogelijk) bij een bankkantoor. Welk land tot Europa wordt gerekend verschilt per bank. Informeer bij uw bank voordat u op reis gaat of uw bestemming tot Europa behoort. 

Meer informatie

Voor meer informatie en de uniforme veiligheidsregels kunt u kijken op www.veiligbankieren.nl.

Confidental Infomation