Voorkomen van storingen is beter dan genezen

Wat kunt u zelf doen om zo min mogelijk last van storingen te hebben? De belangrijkste tips zijn:

  • Kies een betrouwbare verbinding, liefst een verbinding met een keurmerk
  • Overweeg dubbele telecommunicatie
  • Kies een goed servicecontract

Verbinding met keurmerk

Een verbinding met keurmerk is een verbinding waaraan extra kwaliteitseisen worden gesteld. De leverancier garandeert een hoge beschikbaarheid van de verbinding. Als er iets mis is in de netwerkschakel moet hij u kunnen vertellen wat er aan de hand is en wanneer het probleem is opgelost.

Op de website van Betaalvereniging Nederland staat een overzicht met aanbieders van gecertificeerde verbindingen.

Verdubbelen netwerk

Grote ketens maken al gebruik van een dubbel netwerk. Bij een storing in het primaire netwerk, zal het pinverkeer automatisch lopen via het secundaire netwerk. Deze oplossing is nu ook beschikbaar voor het MKB.

De website www.checkout.nl geeft u meer informatie over het verdubbelen van uw netwerk.

Zorg voor een goed servicecontract

Als de storing het pinapparaat zelf betreft neemt u contact op met uw leverancier. Wanneer het probleem niet op afstand op te lossen is, dan stuurt de leverancier een monteur. Het is afhankelijk van uw servicecontract hoe snel een monteur bij u zal zijn. Zorg dat u een contract afsluit waarbij u snel geholpen wordt in het geval van storingen.

Goed voorbereid

  • Maak een overzicht van relevante contactgegevens van leveranciers.
  • Bied de klanten een alternatief als zij tijdelijk niet bij u pinnen:
    – U kunt de klant contant laten betalen > weet u waar de dichtstbijzijnde geldautomaat is?
    – Wanneer u de klant goed kent, kunt u een factuur sturen.
    – U kiest voor een Eenmalige machtiging pinnen. Zorg dan dat u deze formulieren in bezit hebt. NB) Wanneer uw bedrijfsgegevens wijzigen, moet de Eenmalige machtiging pinnen vaak ook aangepast worden. De voorgedrukte gegevens mag u niet handmatig aanpassen.
  • Houd een eenvoudige administratie bij van de storingen. Wanneer er een oplossing mogelijk is, helpt deze administratie u en uw leveranciers om gerichter naar het probleem te zoeken. Heeft u bijvoorbeeld meerdere pinterminals en doet het probleem zich alleen voor bij een bepaald type, of registreert u verstoringen, steeds op het moment dat er onderhoud is in de pinketen?
    De verstoringsadministratie geeft u en uw leveranciers beter inzicht in de risico’s die u loopt.
  • Zorg dat uw medewerkers van de juiste instructie op de hoogte zijn.