In geval van storing

Kijk of de storing al bekend is

Bij een grote landelijke pinstoring bent u niet de enige die contact zoekt met uw
contractpartijen. In zo’n situatie is de helpdesk soms moeilijk bereikbaar. Kijk of de storing in het nieuws is, controleer het bij uw winkelketen of branchenetwerk.

U kunt ook kijken op de deze website. Een grote landelijk verstoring zal bovenaan elke pagina worden gemeld. Als de verstoring is verholpen zal dit tevens hier worden getoond.

Leveranciers, GWB en Groot MKB kunnen lid zijn van CONNECT, het centrale meldpunt voor verstoringen in het toonbankbetalingsverkeer. Als u aangesloten bent op het meldsysteem ontvangt u bericht over voor u relevante verstoringen.

Meld de storing

Lokaal. Als de storing het pinapparaat zelf betreft neemt u contact op met uw leverancier. Wanneer het probleem niet op afstand op te lossen is, dan stuurt de leverancier een monteur. Het is afhankelijk van uw servicecontract hoe snel een monteur bij u zal zijn.
Niet lokaal. Meld de storing zoveel mogelijk via de bestaande afspraken bij uw betrokken leveranciers:

  • terminalleverancier
  • wederverkoper
  • datacomleveranciers

Noteer informatie omtrent storing

Houd een eenvoudige administratie bij van de storingen. Wanneer er een oplossing mogelijk is, helpt deze administratie u en uw leveranciers om gerichter naar het probleem te zoeken. Heeft u bijvoorbeeld meerdere betaalautomaten en doet het probleem zich alleen voor bij een bepaald type, of registreert u verstoringen steeds op het moment dat er onderhoud is in de pinketen?

De verstoringsadministratie geeft u en uw leveranciers beter inzicht in de risico’s die u loopt.

Bied uw klanten een alternatief

Bied uw klanten een alternatief als zij tijdelijk niet bij u pinnen:

  • U kunt de klant contant laten betalen - weet u waar de dichtstbijzijnde geldautomaat is?
  • Wanneer u de klant goed kent, kunt u een factuur sturen.
  • U kiest voor een eenmalige machtiging pinnen. Controleer of alle voorgedrukte gegevens correct zijn. Handmatige aanpassingen maken het formulier ongeldig.

NB. U kunt bij uw contractpartij (uw bank of APSP) navragen welke alternatieve verwerking zij bieden bij een storing in het pinnen betalingsverkeer. De Eenmalige machtiging pinnen is de meest aangeboden vorm.