Vanaf 7 juli kan er gepind worden bij het Museum voor het Kruideniersbedrijf in Utrecht. Contactloos zelfs, op een mobiele betaalautomaat. Het museum gaat dus met de tijd mee, maar zorgt er wel voor dat bezoekers nog steeds het gevoel hebben dat ze binnenstappen bij een ouderwetse kruidenier, de supermarkt van vroeger.

Frits Kockelmann, coördinator van het museum: “We vinden het belangrijk dat de authentieke sfeer in het museum en de winkel intact blijft, maar we beseffen ook dat we met de tijd mee moeten. Klanten gaan er tegenwoordig vanuit dat ze overal kunnen pinnen, ze hebben vaak geen contant geld meer op zak. Nu hebben we hier vlakbij wel een geldautomaat zitten waar we klanten naar kunnen verwijzen, maar ideaal dat niet. Vandaar dat er voortaan bij ons ook gepind kan worden. De rekening wordt overigens nog steeds opgemaakt op een leitje met een krijtje. Dat is zo tekenend, dat houden we in stand.”

Pinnen_Kruideniersmuseum_kl
Mevrouw D. Burggraaf ontvangt het 10.000ste certificaat. Foto: Marnix Schmidt.

Online training “wil je bij me pinnen”

In het kader van de invoering van pinnen bij het museum volgden de vrijwilligsters de online training ‘Wil je bij me pinnen’ van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen. De e-module wordt al jaren veelvuldig gedaan door (kassa)medewerkers en leert hen in minder dan 15 minuten waarom pinnen prettiger is dan contant betalen en geeft tips om pinnen te stimuleren. Vandaag werd bij het Museum het 10.000ste certificaat uitgereikt aan een van de vrijwilligsters van het Museum. Een belangrijke mijlpaal, en wellicht een voorbode voor het succes van pinnen bij het Museum.

Onlangs is de e-module geüpdatet, zodat ook ontwikkelingen als contactloos betalen de revue passeren. De e-module is te vinden op www.pinnenzakelijk.nl/e-module.