Zaterdag zonder contanten
Twintig burgemeesters in het land hebben een week zonder contant geld betaald. De volgende stap is de Zaterdag zonder contanten. Zaterdag 12 oktober 2013 vragen we niet alleen de burgemeesters maar ook hun ambtenaren, B&W-collega’s en raadsleden uitsluitend met pin te betalen. Contant geld blijft een dagje thuis, alleen de betaalpas gaat mee voor alle zaterdagse betalingen.
Ook Minister Opstelten levert zijn portemonnee voor een week in en roept heel Nederland op zaterdag 12 oktober alle aankopen te pinnen in plaats van contact te betalen.
De meeste gemeenten hebben al aangegeven mee te doen maar ook banken en andere organisaties doen een beroep op hun medewerkers om op zaterdag 12 oktober geen contant geld op te nemen of mee op pad te nemen, maar om alleen met de betaalpas af te rekenen. Een kleine moeite, waarmee je zelf een bijdrage levert aan meer veiligheid. Immers, hoe minder contant geld er in winkels, bij de horeca, tankstations en andere plaatsen waar je kunt afrekenen aanwezig is, hoe minder aantrekkelijk voor criminelen. Bovendien is pinnen makkelijk en efficiënt. Doe mee!
