PIN of contant? De winkelier volgt de klant

Hoewel met het oog op veiligheid en kosten retailers over het algemeen liever zien dat de consument de boodschappen afrekent met de pinpas, sturen zij beperkt op het verminderen van contant geld. De klant is leidend in haar betaalvoorkeur.
Dit blijkt uit DNB-onderzoek onder 1.340 retailers.

Betalen_bij_kassa_pinnen_of_contant

Het kunnen bieden van verschillende betaalmogelijkheden wordt beschouwd als een vorm van service aan de klant. Daarnaast biedt contant geld ook voordelen. Praktisch, omdat ook contant betaalde aankopen omzet is, derden als leveranciers kunnen makkelijk uit de kassa betaald worden en het biedt een alternatief in geval van pinstoring. Emotioneel, omdat contant geld tastbaar is en ervaren wordt als beloning. 

Toekomstverwachtigingen

Hoewel de winkelier er niet actief op stuurt, is een duidelijke tendens waarneembaar naar minder contante betalingen. Zo blijkt uit eerder onderzoek dat in 2013 circa 7% minder in contant is betaald dan in 2011. Driekwart van de respondenten gelooft dat de dalende trend van contante betalingen de komende jaren zal doorzetten. Een klein deel (5%) van de respondenten, denkt dat zij over 5 jaar uitsluitend elektronisch betaalmiddelen zullen accepteren. Verder is de verwachting dat vooral contactloos betalen fors zal groeien. Toch voorzien de respondenten dat betalen met contant geld voorlopig zal blijven bestaan.

Lees hier hier het volledige DNB Bulletin …..