Twee jaar geleden had nog maar 10 procent van de oliebollenkramen een pinautomaat, vorig jaar was dat 40 procent en nu maar liefst 71 procent. Twee van de drie automaten zijn geschikt voor hygiënisch contactloos betalen en bijna altijd is pinnen kosteloos. Ook wordt goed aangegeven dat er gepind kan worden. Dit blijkt uit de jaarlijkse rondgang langs Nederlandse oliebollenkramen die Roamler Retail Analytics doet op verzoek van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen en Betaalvereniging Nederland.

Kramen waar gepind kan worden, laten dat doorgaans duidelijk zien met behulp van stickers of kaartjes. Verder hoef je bijna nergens bij te betalen voor het pinnen; bij 5 procent van de kramen vraagt men wel een vergoeding voor pinnen, bijvoorbeeld voor bedragen onder een tientje.

Makkelijk en snel contactloos betalen

Bij het gros van de oliebollenkramen met pinautomaat kun je contactloos betalen (68 procent). Dat is een schone, snelle en veilige manier van betalen, waarbij tot en met 25 euro meestal geen pincode moet worden ingetikt. Contactloos betalen is vooral prettig aan drukke toonbanken, zoals bij oliebollenkramen rond de feestdagen.

Oliebollen scoren gemiddeld een 8

De helft van de ondervraagden eet minder dan tien oliebollen per jaar, 10 procent eet er 21 of meer. Ruim twee derde (69 procent) eet liever oliebollen met krenten en die kosten gemiddeld 94 eurocent per stuk. Vorig jaar lag de gemiddelde prijs nog op 91 eurocent. De goedkoopste oliebollen zijn voor 60 eurocent per stuk verkrijgbaar in Slagharen. In Noord-Brabant zijn de oliebollen het duurst. Daar moet je gemiddeld 97 eurocent neertellen. De oliebollen scoorden gemiddeld een 8 voor zowel het uiterlijk als de smaak. In 2015 werd de smaak nog met een 7,7 gewaardeerd. Op www.oliebollenkaart.nl worden alle bevindingen in kaart gebracht.

Onderzoek tijdens het boodschappen doen

De rondgang langs oliebollenkramen is uitgevoerd door Roamler, een onderzoeksbureau op het gebied van retail-inzichten dat gebruikmaakt van crowd sourcing: via een mobiele applicatie verzamelen consumenten marktinformatie in verschillende kanalen.